Julkisia ict-hankkeita seurannut tuloksellisuustarkastuspäällikkö Teemu Kalijärvi Valtiontalouden tarkastusvirastosta sanoo Lännen Medialle, että liikenteen satelliittipohjainen seuranta on riskialtista.

Liikenne- ja viestintäministeriö on ministeri Anne Bernerin (kesk) johdolla selvittämässä mahdollisuutta kehittää Suomeen tiemaksujärjestelmää, joka pohjaisi autoihin asennettaviin seurantalaitteisiin. Hallituspuolueet suhtautuvat kuitenkin hankkeeseen perin nihkeästi.

”Jos se saadaan pystyyn, varmasti tuolla kehitetään paljon keinoja, joilla paikannusjärjestelmän voi kiertää. Ja mikäli samalla harvennetaan katsastusvälejä, sekin kontrolli heikkenee”, Kalijärvi arvioi Lännen Medialle.

”Ja mistä nämä ajatukset ovat tulleet? On tässä varmasti eräiden firmojen lobbausta ollut taustalla.”

Maanantaina uutisoitiin laajasti, että Soneran koekäytössä olleen Matkalainen-palvelun käyttäjien tarkat sijainnit ovat olleet netissä näkyvissä kenelle tahansa useiden päivien tai jopa viikkojen ajan. Palvelun teknisen toteutuksen hoiti suomalainen Semel. Aiheesta kirjoitti muu muassa Tivi.

Yleisemmin Kalijärvi muistuttaa, että julkisia ict-hankintoja tehtäessä pitäisi pohtia järjestelmien käyttötarkoitusta sen sijaan, että hankitaan teknologiaa sen itsensä vuoksi.

Jos suunnitelma satelliittipohjaisesta seurannasta toteutuu, se olisi laajuudessaan poikkeuksellinen maailmankin mittakaavassa.

”Käytännössä kaikki konkreettisesti toimivat järjestelmät liittyvät raskaaseen kalustoon. Pienimuotoisemmista kokeiluista en osaa sanoa”, kertoo liikenteen turvallisuusvirasto Trafin tietojohtaja Juha Kenraali Lännen Medialle.

Päivitys 8:47. Korjattu lähteeksi Lännen Media Turun Sanomien sijaan.