Jos suomalaisiin autoihin tulee laite, jolla auton käyttöä voi seurata, se voi Ilta-Sanomien haastatteleman asiantuntijan mukaan johtaa moniin ongelmiin.

Liikenneministeriö suunnittelee ministeri Anne Bernerin (kesk) johdolla Suomen väyläverkoston siirtämistä uudelle valtiolliselle infrayhtiölle. Uusi yhtiö rahoittaisi toimintansa väylien käyttäjiltä perittävillä asiakasmaksuilla, ja tämä edellyttäisi sitä, että autoihin asennetaan SIM-kortti tai jokin järjestelmä, joka kertoisi, kuinka paljon autolla ajetaan ja missä. Laite luultavasti liitettäisiin auton OBD-järjestelmään.

Tällainen laite vaatii monenlaisia teknisiä ratkaisua, ettei sen huijaamisesta tule suoranaista kansanhuvia, sanoo VTT:n erikoistutkija Ari Virtanen IS:lle.

“Esimerkiksi prosessorin muistialueen täytyisi olla salattu. Internet on tuonut sen, että jos laitteen salaus on heiveröinen, ei mene kuin päivä kun se on murrettu”, Virtanen sanoo lehdessä.

Toinen ongelma on, että jos olisi gps-pohjainen, gps-piiri voidaan korvata huijauspiirillä, joka näyttää, että auto on pihassa vaikka sillä ajaisi.

Kolmas mahdollinen ongelma: kun autosta tuleva data siirtyy verkon yli järjestelmän ylläpitäjän palvelimelle, kuvaan tulevat myös palvelunestohyökkäykset.

“Yksinkertaisin tapa manipuloida systeemiä olisi ottaa sulake irti. Ei sitä autoon voi niin laittaa, että se on jatkuvasti päällä. Suomen talvessa tulisi ihan varmasti ongelmia kun autot eivät käynnisty. Vaikka se ei veisikään niin paljon virtaa, että vaikuttaisi käynnistykseen, ihmiset kuitenkin ajattelevat, että tämä on laitteen vika.”

Virtanen arvioi, että laite maksaa muutaman satasen. On myös mahdollista, että palveluntarjoaja vuokraisi laitteen kuluttajalle.