Hyvään arvosanaan ylsivät testissä seitsemän, ja tyydyttävään kaksi turvaistuinta. Nämä yhdeksän istuinta olivat testin mukaan huomattavasti lakisääteisiä vaatimuksia turvallisempia. Niiden suunnittelussa on otettu lainsäädännön lisäksi huomioon autoliittojen ja kuluttajansuojaorganisaatioiden vaatimukset.

Hema Doorgroie ja Cosatto Hug Fix -turvaistuimet saivat arvosanakseen välttävän. Kemikaalikuormituksesta hyvän ja erinomaisen arvosanan saaneiden istuimien törmäyssuoja on kuitenkin keskiarvoa huonompi. Heman selkänojaan tuli törmäystestissä halkeama ja Cosatton lannevyö puristi liikaa koenuken vatsaa, mikä kasvattaa sisäisten vammojen riskiä.

turvaistuintesti

Huonot ja monimutkaiset

Nuna Rebl ja Recaro Optia -istuimet pettivät täysin törmäystestin rasituksen alla. 0–4 -vuotiaille tarkoitetun Nunan metallikehys särkyi, kun istuimessa oli kolmevuotiasta vastaava koenukke. Nuna Rebl on ensimmäinen i-Size-normit täyttävä istuin, joka ei läpäissyt testiä.

9-18 kiloisille lapsille tarkoitettu Recaro Optia puolestaan irtosi isofix-telakasta törmäyksen yhteydessä. Recaro ilmoitti telakan pettämisen syyksi tuotantoerässä käytetyn materiaalin heikot ominaisuudet. Yhtiö on tarjoutunut vaihtamaan tuotantoerän Recaro Fix -jalustat veloituksetta uusiin.

Kolmas heikon arvosanan saanut turvaistuin oli Diono Radian 5. Testin mukaan istuin on erittäin monimutkainen asentaa oikein ja riski väärinasennukselle on suuri.

Testissä suoritettu etutörmäystesti perustuu Euro NCAP –standardiin, joka on törmäysvoimaltaan suurempi kuin mitä tyyppihyväksynnän saaminen edellyttää.

Autoliitto testaa turvaistuimia aktiivisesti ja sen kotisivuille on listattu arviot jo yli neljästäsadasta istuimesta.

Turvaistuintestit löytyvät osoitteesta: https://www.autoliitto.fi/turvaistuintesti

Kuvat: Autoliitto