The North American Car and Truck and Utility Vehicle of the Year eli lyhennettynä NACTOY on jaettu vuodesta 1994 alkaen ja voittajat on aina julkistettu Detroitin autonäyttelyssä. Tähän vuoteen saakka sarjoja on ollut kaksi eli henkilöautot ja muut. Ensi kertaa jälkimmäinen sarja jaettiin pakettiautoihin ja katumaasturit sekä tila-autot sisältävään sarjaan.

Tuomaristo on aika lailla samankokoinen kuin Vuoden Auto Suomessa äänestyksessä eli kuutisenkymmentä Kanadan ja Yhdysvaltojen tärkeintä median edustajaa valitsee tärkeimmät uutuudet.

Henkilöautojen sarjassa voitosta kamppailivat Chevrolet Bolt, Genesis G90 ja Volvo S90. Kolmikosta Bolt oli aivan ylivoimainen saamalla 364 pistettä, kun G90:n saalis oli 105 ja S90:n 101 pistettä. Boltin vei voittoon sen pitkä lähes neljänsadan kilometrin (Yhdysvaltojen normien mukaan) toimintamatka ja alle 30 000 dollarin (tukien jälkeen) hinta.

Pakettiautojen sarjassa otti yhteen kolme avolavaa: Ford F-sarjan Super Duty, Honda Ridgeline ja Nissan Titan. Niistä ainoastaan Honda tuo jotain uutta luokkaan ja se palkittiin 364 pisteen saaliilla ennen Fordia (193) ja Nissania (72). Tuomarit pitivät Ridgelinen henkilöautomaisuudesta ja persoonallisista tilaratkaisuista.

Chrysler Pacifica toi voiton 300 pisteellä FCA:n tila-autoille 21 vuoden tauon jälkeen ennen Mazda CX-9:ää (135) ja Jaguar F-Pacea (125). Kaksi autoa (Chrysler Town & Country ja Dodge Grand Caravan) FCA-konsernin mallistossa korvannut Pacifica tuo tila-autojen luokkaan mielenkiintoista uutta tekniikka varsinkin lataushybridinä.

Chevrolet voitti Vuoden Auto -tittelin jo neljäntenä peräkkäisenä vuonna ja Honda saavutti toisen peräkkäisen voiton. Chrysler Pacifica puolestaan on kautta aikojen vasta toinen voittoon yltänyt tila-auto.