Rengasvalmistaja Continentalin IceContact 2 on voittanut uudessa Tekniikan Maailmassa ilmestyneen talvirengasvertailun.

Ainoana vertailussa viisi tähteä saaneen IceContact 2:n jälkeen parhaat arvosanat vertailussa keräsivät Hankook Winter I*Pike RS+ sekä Nokian Hakkapeliitta 9.

”Continentalin jääpito on erinomainen. Rengas on myös erittäin helppo ajettava ja ohjautuu loogisesti ääritilanteissa jäisillä teillä. Continentalin ajettavuus on rauhallista myös lumisilla tienpinnoilla ja rengas ohjautuu varmasti kaikissa tilenteissa. Myös jarrutuspito on lumella hieno”, Tekniikan Maailma arvioi testivoittajaa.

Keskiviikkona Tekniikan Maailmassa ilmestyneessä testirengasvertailussa oli mukana 15 nastarengasta ja 11 kitkarengasta.

Kitkarenkaista parhaan arvosanan sai Continentalin Contivikingcontact 6 , ja kakkoseksi ylsi Sava Eskimo Ice.

Parhaatkaan kitkarenkaat eivät kuitenkaan tarjonneet vastusta nastarenkaille, vaan niiden arvosanat jäivät paljon huonommiksi. Kitkarenkaiden voittajakaksikko sai TM:n vertailussa vain kaksi tähteä.

Tutut eurooppalaiset testimenestyjät Continental, Goodyear, Michelin ja Nokian olivat vertailussa mukana uusimmilla tai ainakin päivitetyillä tuotteillaan. Testiin otettiin myös aiempina vuosia epäsäännöllisesti mukana olleita renkaita. Kumho, Vredestein ja Yokohama ovat suuria valmistajia mutta monille kuluttajille vieraampia.

Testiautona oli Volkswagen Golf, ja rengaskokona 205/55 R16.

Kiinan rengasmarkkinat ovat valtavat, ja uusia merkkejä ilmaantuu markkinoille kaiken aikaa. Kiina-renkaiden laatu on Tekniikan Maailman testeissä vuosien mittaan parantunut, mutta tässä testissä Landsail, Linglong, Nankang ja Triangle eivät juuri vakuuttaneet.

Testiimme osallistuneista valmistajista vain Michelinin renkaassa nastoja oli 96. Bridgestonen, Continentalin ja Nokian renkailla nastoja oli 190. Muiden valmistajien renkaissa nastamäärä oli noiden ääriarvojen välillä.

Rengasvalmistajat hakevat suuremmalla nastamäärällä parempaa jääpitoa. Se ei ole kuitenkaan yksioikoinen tehtävä. Testeissä ilmeni, että kun nastoja lisätään, jossain vaiheessa tulee vastaan tilanne, jossa yksittäisen nastan ajoalustaan kohdistama paine ei enää olekaan riittävä jäähän pureutumiseksi, ja pito alkaakin heiketä.

Kitkarenkaissa pidon maksimoimiseksi kumiseoksen on lähtökohtaisesti oltava mahdollisimman pehmeää. Ongelmaksi muodostuu kuitenkin kulumiskestävyys ja ajettavuus asfalttikeleillä, mikä näkyy myös tämän testin tuloksissa.

Osa Pohjoismaihin suunnitelluista kitkarenkaista on siedettävällä tasolla asfaltilla, mutta osa kelvottomuuden rajoilla, Tekniikan Maailman testissä ilmeni.

Päivitys: Täsmennetty sitä, että Continentalin pistemäärä oli kitkarenkaissa suurempi kuin kakkoseksi tulleella Savalla.

Tilaajat voivat lukea kokonaisuudessaan TM:n talvirengasvertailun täältä.