Uusi eurooppalainen selvitys paljastaa, että nykyaikaiset dieselautot tuottavat litraa kohti kymmenen kertaa enemmän myrkyllisiä typenoksideja (NOx) kuin raskaat rekat ja bussit, kertoo brittilehti Guardian.

Ero ilmanlaatua heikentävien päästöjen välillä johtuu siitä, että isoja kulkuvälineitä testataan nykyisin EU:ssa paljon tiukemmin kuin henkilöautoja.

Tutkijoiden mukaan dieselautoihin pitäisi kohdistaa yhtä tiukkoja testejä kuin isompiinkin ajoneuvoihin.

Typenoksidit aiheuttavat kymmeniä tuhansia ennenaikaisia kuolemia Euroopassa, ja suuri osa NOx-päästöistä on lähtöisin dieselautoista.

Uuden tutkimuksen takana on  International Council on Clean Transportation (ICCT), joka oli avainroolissa myös Volkswagenin huijauksen paljastamisessa. Tutkimuksessa verrattiin rekkojen ja bussien typpioksidipäästöjä realistisissa olosuhteissa autojen päästöihin.

Saksassa ja Suomessa testatut raskaat ajoneuvot päästivät noin 210 milligrammaa typpioksidia ajettua kilometriä kohti, mikä on vähemmän kuin nykyisten parhaiden Euro 6 -luokitusten mukaisten dieselautojen 500 milligrammaa kilometriä kohti.

Busseilla ja rekoilla on kuitenkin isommat moottorit ja ne polttavat enemmän dieseliä kilometriä kohti. Tämän vuoksi autot tuottavat kymmenen kertaa enemmän typpioksidia jokaista polttoainelitraa kohti kuin isot ajoneuvot, vaikka kilometriä kohti ero on pienempi.

Myös aiemmissa vertailussa on käynyt ilmi, että dieselautojen NOx-päästöt ovat paljon rajojen yläpuolella.