Kilpa-ajotaustainen autotoimittaja Robert Koistinen kertoo Oho!-kolumnissaan kömmähdyksistään, joita ei ole aikaisemmin julkaistu. Kolumni ilmestyy kesäloman vuoksi seuraavan kerran elokuun jälkipuoliskolla.

***

Olimme testituottaja Aimo Niemen kanssa kuntoilemassa maastopyörillä. Parin viikon päästä oli suuri urheiluautovertailu, jonka kaksi pitkää testipäivää vaativat asiallisen fysiikan.

Ajoimme Malminkartanon täyttömäelle, jonka laelta lähtevät erinomaiset alamäki-”spoorit”. Päätimme ottaa rauhallisesti, sillä meillä ei ollut alamäkipyöräilyyn vaadittavia suojuksia yllämme. Kypärät olivat toki päässä ja hansikkaat kädessä.

Vauhti kiihtyi nopeasti aikamoiseksi, mutta pyörä tuntui kaikissa tilanteissa vakaalta. Pian edessäni oli hyppyri, joka näytti moto-crossia harrastaneen silmissä pieneltä. Tarkoitus oli, että kiertäisimme ne, mutta tämä näytti niin vaatimattomalta, että teki mieli hypätä.

Pyörä otti jonkinmoisen takapotkun, joten menin keulan kautta ympäri, jonka jälkeen pyörin maassa jonkin matkaa. Pölyn hälvettyä nousin seisomaan ja analysoimaan vahinkoja. Ruhjeita oli monessa kohtaa, mutta kipeintä teki huulessa ja kyynärpäässä. Aimo saapui pian turmapaikalle, ja totesi, että kyynärvarressa on isompi haava.

Ajoimme lähimmälle kaupalle, josta kävin hakemassa vettä haavan puhdistamiseen. Sitten pyöräilimme koteihimme, missä putsasin haavan ja peittelin sen.

Yöllä kyynärpäätä rupesi särkemään niin paljon, että oli pakko mennä lääkäriin. Ajattelin, että Mehiläinen on varmaan auki. Siellä olikin jonkinmoinen päivystys. Hoitaja putsasi haavaani kymmenisen minuuttia, jonka jälkeen lääkäri tuli toteamaan, että koska onnettomuudesta on yli kuusi tuntia aikaa, sitä ei voi enää ommella. Mutta tässä on resepti erilaisille tulehduslääkkeille. Selvä! Ja ei kun kassan kautta kotiin. Sinne jäi 80 euroa.

Parin päivän päästä nousi kuume, ja koska haava oli yhä kipeä, ajattelin sen johtuvan siitä. Menin Haartmanin sairaalaan kertomaan tapahtuneesta. Tulehdusarvoni oli noussut 130:een, kun sen pitäisi olla alle 10, joten minut laitettiin suoraan tiputukseen.

Tämän jälkeen haava putsattiin ensimmäistä kertaa kunnolla, ja sovittiin jatkohoidosta. Pääsin kotihoitoon, mikä tarkoitti sitä, että kotiin tuli kolme kertaa vuorokaudessa hoitaja viikon ajan. Hän putsasi haavan ja teki antibioottitiputuksen.

Kun hoito oli ohi, oli enää viikko aikaa urheiluautovertailuun. Lääkäri oli ehdottomasti sitä mieltä, että sairauslomani oli jatkuttava ainakin kaksi viikkoa, joten sillä kertaa jäivät urheiluautot ajamatta. Tämän jälkeenkin oli vielä käytävä säännöllisesti haavan hoidossa.

Tapahtumasta jäi erityisesti mieleen se, kuinka hienosti kunnalliset sairaanhoitajat ja lähihoitajat hoitivat työnsä. Koko kuukauden kestävästä hoito-ohjelmasta tuli 30 euron lasku.


Lue aiemmat Oho!-kolumnit:

Autotestin kaikki muistiinpanot olivat iPadin muistissa – ja sitten se mystisesti katosi

Nostin Suzukin kahdelle renkaalle unkarilaisella testiradalla – ”Onko siitä pakko kirjoittaa?”

Suzuki Ignis kaatui väistökokeessa, mutta tehtaan omalla testiradalla meitä odotti jotain vielä oudompaa

Käänsin väistökokeessa kiikkerältä tuntuvan Suzuki Ignisin rattia – seuraavaksi menimme katon kautta ympäri

Corvetten jarruun tuli mystinen vika – mekaanikolla oli vaikeuksia pidätellä nauruaan

Pimeydessä meitä odotti renkaita, betonia ja akselinpaloja – Luojan kiitos ettei ajettu täysiä!

Lainasimme salaa työkaverin sanelukonetta testiajoon, ja seuraukset olivat kohtalokkaat

Kaksi TM:n toimittajaa lähti päiväksi testaamaan autoja – saimme aikaiseksi vain valokuvan toimittajan pakaroista

Rengassavua ja järkyttyneitä ilmeitä – ”Sladi” meni vähän pitkäksi

Fiat Abarthilla törmääminen turvakaiteeseen tuli toimitukselle yllättävän kalliiksi

Vaarallinen nokkakolari oli rengastestissä enemmän kuin lähellä

Tein rallikilpailussa täydessä vauhdissa rajun käännöksen – ja sitten näin yleisön ilmeet

Eksyin Puolassa Kris Meeken ralliautolla – ja pian vasemmalla näkyi iso linna

Ajattelin yllättää Hondan insinöörit 360 asteen käännöksellä, mutta en ottanut huomioon yhtä asiaa

Ajoin Mika Salon autolla seinään