Valtion tieverkkoyhtiösuunnitelmat herättävät vastustusta niin hallitus- kuin oppositiopuolueissa, kertoo Aamulehti.

Kaavaillun Live-yhtiön perustaminen tuskin onnistuu tällä hallituskaudella.

Hallituspuolue kokoomuksen Pauli Kiuru kuvailee yhtiötä vallankumoukselliseksi ajatukseksi, mutta kyse on isosta rakenteellisesta muutoksesta.

”Se tuskin onnistuu tällä hallituskaudella. Tarvitaan pidempi keskustelu.”

Hanketta eteenpäin vienyt keskustalainen liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner on sanonut, että nykymalli budjettivaroin ei ole kestävä väylien ylläpidon rahoittamiseksi.

Ministeriön kaavailemien suunnitelmien mukaan autoon liittyvistä veroista tultaisiin luopumaan kokonaan tai niitä laskettaisiin merkittävästi, ja tulevaisuudessa teiden käytöstä maksettaisiin erikseen.

Liikenneverkkoyhtiö saisi tulonsa palveluntarjoajilta, jotka maksaisivat sille teiden käytöstä tukku­hintaa. Palveluntarjoaja puolestaan laskuttaisi autoilijoita oman hinnoittelunsa mukaisesti.

”Minulle ei ole selvinnyt, miksei nykymalli voisi toimia jatkossa. Liikenteen rahavirroista vain osa palautuu liikenteelle. Siinä on suurin haaste”, Kiuru sanoo Aamulehdessä.

Samaan kiinnittää huomiota liikennevaliokunnassa vaikuttava Mikko Alatalo (kesk).

”Maaseudulla joudutaan ajamaan pitkiä matkoja. Asukkaat eivät saa joutua kohtuuttoman rasituksen alle. Jotain porrastusta pitäisi kehitellä”, Alatalo sanoo lehdessä.

Kolmannelle hallituspuolueelle perussuomalaisille malli ei myöskään kelpaa, ja oppositiopuolueet tietysti vastustavat ajatusta.

Esimerkiksi Vihreiden Olli-Poika Parviainen pitää mallia osin kannatettavana, mutta yhtiön aikataulu kuulostaa ylioptimistiselta.

”Hätiköimällä voimme joutua ojasta allikkoon. Liikenneverkko on eräänlainen julkinen monopoli. Miten estämme hyötyjen valumisen ulkomaille? Ovathan digitaalisen lähetysverkon ja sähkön siirtoverkon myynti tuoneet ongelmia.”