Autonäyttelyissä huomiomagneetteina toimivat koemallit ja superautot jättävät helposti varjoonsa ne oikeat myyntimallit, jotka ovat pian tulossa autoliikkeisiin.

Kokosimme tähän galleriaan autoja, jotka ovat tulossa Suomeenkin lähikuukausina.

Volkswagen-konsernin uutuuksista kuten Seat Aronasta ja Škoda Karoqista kerroimme jo aiemmassa nettijutussamme, ja myös kuumimpia uutuuksia koonneessa galleriassa oli joitain tällaisia autoja, kuten Jaguar E-Pace ja Subaru Impreza.


BMW X3

⬛ BMW paljasti X3-katumaasturinsa uuden sukupolven jo juhannuksen jälkeen, mutta varsinainen markkinoilletulo alkaa Frankfurtista. Auto on kasvanut joka suuntaan, ja koeistunta kertoi takapenkilläkin olevan tilaa tarpeeksi. Luokassa on riittävästi tuoreita kilpailijoita, sillä esimerkiksi Volvo XC60, Mercedes GLC, Jaguar F-Pace ja Audi Q5 ovat kaikki hamuamassa samoja asiakkaita. X3 saapuu Suomeen loppuvuodesta, joten se ei valitettavasti aivan ehdi mukaan pian alkavaan ja TM:n numerossa 1/18 julkaistavaan katumaasturivertailuun.


CITROËN C3 AIRCROSS

⬛ Citroën väittää katumaasturin ja pienen tila-auton olemusta yhdistelevän C3 Aircrossin olevan luokkansa tilavin malli. Se saapuu Suomeen vielä tämän vuoden aikana, joten sitten on mahdollisuus verrata, miten se vertautuu samaa perusrakennetta käyttävään Opel Crossland X:ään. Autot myös rakennetaan samalla linjalla Opelin tehtaalla Espanjassa. Ensimmäisiä ajokokemuksia on luvassa TM:n nettisivuille jo ensi viikolla.


DACIA DUSTER

 

⬛ Dacia Duster on uusiutunut varsin tukevasti sekä ulkoa että sisältä, vaikka perustekniikka onkin aika lailla ennallaan. Duster on ollut koko seitsemänvuotisen elinkaarensa erittäin suosittu malli. Uudistus pyrkii jatkamaan menestystä säilyttämällä auton tarkoituksenmukaisen ja järkevän luonteen. Nyt saatavilla on kuitenkin uusia varusteita, kuten automaatti-ilmastointi ja avaimeton lukitus. Moottorin voi valita kahdesta bensiini- ja kahdesta dieselvaihtoehdosta. Tehokkaimpien moottorien yhteyteen saa nelivedon ja yhteen etuvetomalliin myös automaattivaihteiston. Suomeen Duster saadaan ensi keväänä.


FORD ECOSPORT

⬛ Ford Ecosport muuttuu eurooppalaisemmaksi, sillä sitä aletaan valmistaa Intian lisäksi myös Romaniassa. Päivityksessä keulan ilme kohenee ja tarjolle tulee myös nelivetoinen vaihtoehto. Kojelauta on nyt lähes samanlainen kuin uudessa Fiestassa.


HYUNDAI KONA

⬛ Pienten katumaasturien kerhoon kuuluva Hyundai Kona saapuu Suomeen vuodenvaihteessa, ja hintojen pitäisi paljastua syyskuussa.


HYUNDAI I30 FASTCBACK

⬛ Fastback-version avulla Hyundai pyrkii lisäämään nuorekkuutta varman päälle muotoiltuun i30-mallistoon. Tyyli muistuttaa 80-luvusta, jolloin viisiovisissa viistoperissä perä tosiaan oli viisto, esimerkkeinä Saab 99 Combi Coupe tai Audi 100 Avant.


JAGUAR XF SPORTBRAKE

⬛ Jaguar XF Sportbrake on odotettu farmariversio. Tavaratilaa on perusmuodossa 565 litraa. Neliveto on tarjolla heti esittelystä alkaen. Taka-akseli on vakiona ilmajousitettu, joten kuorma ei vaikuta maavaraan. Suomeen auto saapuu lokakuussa, ja hinnat alkavat 49 389 eurosta.


KIA STONIC

⬛ Kia Stonic on Hyundai Konan velipuoli, sillä kokoluokka on sama, mutta tekniikka on hieman erilaista. Konan esimerkiksi saa nelivetoisena, Stonicia ei. Personointimahdollisuuksia on runsaasti. Kesällä saamamme ensimmäiset ajokokemukset esisarjan autolla olivat lupaavia. Suomen teillä Stonicia päästään kokeilemaan jo hyvinkin pian.


KIA PICANTO X-LINE

⬛ Kia Picanto X-Line on pikkuauton maasturihenkinen versio, jossa koristelun lisäksi on 15 mm enemmän maavaraa. Suomeen se saadaan keväällä.


KIA SORENTO

⬛ Kia Sorento saa kevyen päivityksen. Tarjolle tulee kahdeksanvaihteinen automaattivaihteisto, uusia varusteita ja myös muista malleista tuttu GT-Line-varustetaso. Ulkoa muutoksen erottaa parhaiten uusista huomiovaloista.


LEXUS CT

⬛ Lexuksen pienin mallisarja CT on saanut päivityksen, jossa keulan ilme on muuttunut muiden mallien tapaiseksi. Sisällä kosketusnäyttö on kasvanut 10,3-tuumaiseksi ja ajoavustimia on tullut lisää.


LEXUS NX

⬛ Lexus NX:n linjoista on hiottu muutamia kulmia pois, ja tekniikkaan ja variusteisiin on tullut samantapaisia kohennuksia kuin CT:ssä.


MERCEDES-BENZ X-SARJA

⬛ Nissan Navaran tekniikkaan pohjautuva Mercedes-Benzin ensimmäinen avolava pääsi Frankfurtissa yleisön ihmeteltäväksi.


OPEL GRANDLAND X


⬛ Opel on ollut hieman alakynnessä korkeakattoisten autojen sarjassa, mutta nyt uusia malleja saapuu peräperää. Taustalla on jo viisi vuotta sitten alkanut yhteistyö nykyisen omistajan PSA Groupin kanssa. Crossland X:ää seuraava suurempi Grandland X jakaa perusrakenteensa esimerkiksi Peugeot 3008:n ja 5008:n kanssa. Nelivetoisena autoa ei saa perinteisellä voimalinjalla, mutta todennäköisesti parin vuoden päästä tulossa on myös lataushybridiversio, jossa sähkömoottori vetää takapyöriä. Auto tehdään Peugeotin tehtaalla Ranskan Sochaux’ssa.


OPEL INSIGNIA COUNTRY TOURER 

⬛ Odotetusti Opel Insignia -mallisto täydentyy Sports Tourer -farmariin perustuvalla Country Tourerilla. Jousitus on 20 mm korkeampi, ja neliveto kuuluu tietysti pakettiin.


OPEL INSIGNIA GSI

⬛ Opel Insignia GSi:n moottorina on perus-Insigniasta tuttu 191 kW:n tehoinen 2,0 Turbo tai sitten kahdella turbolla varustettu 2,0-litrainen diesel teholtaan 154kW. Voima kulkee kahdeksanvaihteisen automaatin kautta kaikille neljälle pyörälle. Urheilullisuutta lisäävät säätyvä iskunvaimennus ja spoilerit. Varsinaiselle OPC-mallille jää mallistoon siten vielä tilaa.


ŠKODA KODIAQ ja SPORTLINE

⬛ Škoda Kodiaq -mallisto täydentyy Scout- ja Sportline-versioilla. Scout on aina nelivetoinen ja varustelu ja ulkonäkö korostavat maastokelpoisuutta. Tarjolla on kuusi voimalinjavaihtoehtoa tehohaarukassa 110-140 kW. Sportlinessa puolestaan Kodiaqista on pyritty löytämään urheilullisuutta. Sportlinen saa myös etuvetoisena, mutta moottorit ovat samat kuin Scoutissa.


SSANGYONG REXTON

⬛ Ssangyong Rextonin uusi sukupolvi saapuu Suomeen vuodenvaihteessa. Auton saa viisi- tai seitsenpaikkaisena, ja vetokykyä pitäisi olla 3 500 kg. Viisipaikkaisena tavaratilaksi kerrotaan 820 litraa. Voimaa dieselmoottorissa on 133 kW ja 420 Nm.


TOYOTA LAND CRUISER

⬛ Toyota Land Cruiser on 65 vuoden ikään ehtinyt klassikkomaasturi, joka on ehtinyt jo nähdä jonkin verran maailmaa – sitä nimittäin myydään yli 190 maassa. Nyt vuorossa oli tukevahko päivitys, joka keskittyy ulkonäön, sisustuksen, ajoavustimien ja tieto-viihdejärjestelmien kehitykseen. Teknisesti auto on pääosin ennallaan. Land Cruiser on harvoja nykyautoja, joissa edelleen on erillinen tikapuurunko.