Honda Accord ja Toytota Camry ovat vuosikymmenien ajan kamppailleet siitä, kumpi nousee henkilöautojen myyntitilaston kärkeen. Toyota Camry otti hurjan loikan eteenpäin muotoilullaan ja nyt tulee Hondan vastaus haasteeseen. Uusi Accord on niin ikään paljon urheilullisempi kuin edeltäjänsä.

Honda on siirtynyt Accordin muotoilussa lähes viistoperämäiseen linjaan katon laskiessa kohti perää. Takana on nyt ledivalot ja integroitu spoileri. Perän linjat viimeistelee pakoputkiston kaksoisulostulo kromikehyksin. Keula on puhutteleva ja valmistaja puhuu jopa veistosmaisuudesta.

Sisustuksesta on haluttu poistaa loppukin muovimaisuus ja korostaa auton korkeaa laatua. Kojelauta on nyt kauttaaltaan pehmeäpintainen ja siinä on kromikoristeita. Hyvin sijoitetussa 8-tuumaisessa on perinteiset nupit kanavien haulle ja äänen voimakkuuden säädölle.

Mukavuutta on parannettu paremmilla istuimilla ja käsinojilla. Takana matkustajat kiittävät pidentyneestä akselivälistä, joka on tuonut lähes viisi senttiä lisää jalkatilaa. Varusteita on saatavilla nykytyyliin runsaasti aina lämmitettäviä tai jäähdytettäviä etuistuimia ja heijastusnäyttöä myöten. Yhteydenpidossa auttavat älypuhelimen langaton lataus ja 4G-yhdistettävyys.

Moottoreissa on menty pieniin päin, mikä ei kuitenkaan tarkoita tehon putoamista. Perusmallissa on nyky-Civicissä käytettävä 1,5-litrainen bensiiniturbo 143 kW ja 260 Nm kehittävänä versiona. Sen kanssa saa (a la Civic) kuusivaihteisen käsivalintaisen tai portaattomasti toimivan automaattivaihteiston.

Toisena vaihtoehtona on kaksilitrainen bensiiniturbo, joka perustuu samaan rakenteeseen kuin Civic Type R:n moottori. Tässä moottorissa on tehoa 187 kW ja suurin vääntömomentti on 369 Nm. Sport-varustetasoon saa kuusivaihteisen käsivalintaisen vaihteiston, mutta suurin osa ostajista päätyy varmasti uuteen 10-vaihteiseen automaattiin.

Taloudellisuutta toivovat ja ympäristöä ajattelevat asiakkaat voivat valita Accord Hybridin, jossa on Atkinson-periaatteella toimiva kaksilitrainen bensiinimoottori ja kaksi sähkömoottoria. Yhdistelmän tekniset tiedot ilmoitetaan lähempänä sen myyntiin tuloa.

Uuden Accordin rakenne on aiempaa kevyempi ja jäykempi, mihin on päästy erikoisvahvan teräksen käytöllä. Painoa on pudonnut edeltäjään verrattuna 50 – 80 kiloa. Se auttaa ajettavuudessa samoin kuin uusi joustintuin toteutettu etujousitus ja kooltaan entistä kompaktimpi takapyörien erillisjousitus. Ajo-ominaisuuksiin vaikuttaa lisäksi aiempaa matalammalla sijaitseva painopiste ja mukautuva iskunvaimennus.