Pariisin autonäyttelyssä alemman keskiluokan tiukkaan kilpailuun ilmoittautui kaksi merkittävää ehdokasta. Honda Civic palasi uusiutuneena Yhdysvaltojen markkinoille ja nyt se esittäytyi eurooppalaisille. Uusi Hyundai i30 puolestaan näyttäytyi virallisesti yleisölle ensimmäistä kertaa.

Molemmat ovat merkittävässä roolissa valmistajiensa kassavirran luojina. Niitä halutaan myydä maailman jokaisessa autoilukolkassa, joten suunnittelussa otetaan enemmän tai vähemmän varman päälle. Myös mennyt täytyy huomioida, sillä vankat mielikuvat automallista syntyvät useamman sukupolven aikana.

Kaksikon lähtökohdat ovat rajoittavista suuntaviivoista huolimatta erilaiset: Civicin urheilullisuutta korostava muotoilu herättää ristiriitaisia tunteita. Hyundai ei halua ärsyttää ketään, mutta ei myöskään kadota massaan.

Aika näyttää miten taktiikat toimivat. Joka tapauksessa ensituntuman perusteella molemmille volyymimalleille löytyy varmasti ostajakuntansa. Merkkien osastoilla kävikin mediapäivien aikana melkoinen kuhina. Vaikuttaa siltä, että suuri autonäyttely on edelleen mainio paikka kerätä huomiota vaikka kyseessä ei olisikaan Ferrarin kaltainen superauto.


TURBOKAUTEEN

honda-civic-etu

Kymmenennen sukupolven Honda Civicin suunnittelussa on muotoilun ohella painotettu erityisesti ajettuvuutta ja tiloja.  Viisiovinen malli on edeltäjäänsä verrattuna 13 senttiä pidempi (4,497 m) ja kaksi senttiä matalampi (1,421 m). Leveyttä (1,8 m) on tullut kaksi senttiä lisää. Myös akseliväli (2,700 m) on kasvanut kolme senttiä.

honda-civic-taka

Uusi Civic erottuu edeltäjästään uhkeammilla ja kulmikkaammilla linjoilla. Takana silmäänpistäviä elementtejä ovat alalevikkeet, suuret säleiköt ja takavalot.

Moottoreita tulee aluksi tarjolle kaksi ja molemmat ovat turboahdettuja. Kolmisylinterinen 1,0-litrainen on varsin korkeaviritteinen ja tuottaa tehoa 95 kilowattia. Uudesta 1,5-litraisesta moottorista otetaan tehoa 39 kilowattia enemmän. Moottorien jatkeena on kuusivaihteinen manuaali tai portaaton cvt-automaattivaihteisto.

Uudistuneen Honda Civicin viisiovisen mallin myynti alkaa Suomessa kesään mennessä. Turkissa valmistettava neliovinen versio tulee maahan kesän jälkeen.

honda-civic-ohjaamo

Kuljettajan konttorista löytyy sporttisia vivahteita esimerkiksi mittaristosta. Myös aiempaa 3,5 senttiä matalampi istuma-asento lisää urheilullista vaikutelmaa.

honda-civic-takaistuimet

Civicin painopistettä on pudotettu 1,4 sentillä muun muassa siirtämällä polttoainetankki taakse. Muutoksen seurauksena takaistuimet ovat muuttuneet kiinteäksi eikä istuinosaa saa enää nostettua ylös.


SOPUSUHTAISUUTTA

hyundai-i30-etu2

Hyundai i30:n muotoilulliset muutokset ovat maltillisia. A-pilaria on siirretty taaemmaksi, joten keula näyttää pidemmältä. Etusäleikkö muokkaa myös muiden tulevaisuuden mallien ilmettä. Akseliväli (2,650 m) on säilynyt ennallaan, mutta muut mitat ovat hiukan kasvaneet. Auto on nyt 4,340 metriä pitkä, 1,795 leveä ja 1,455 korkea.

hyundai-i30-taka

Hyundai i30:n ulkoinen yleisilme on sopuhtainen.

Moottorivalikoimassa on uusi 1,4 T-GDI -turbomoottori, jossa on tehoa 103 kW ja vääntöä 242 Nm. Muut moottorit ovat vapaastihengittävä 1,4 (73 kW) ja ahdettu 1,0 T-GDI (88 kW). 1,6-litraisen dieselin saa kolmena tehoversiona: 70, 81 ja 100 kW. Perusvaihteisto on  kuusivaihteinen manuaali. Seitsenvaihteisen kaksoiskytkinautomaatin voi valita 1,4 T-GDI:n sekä kahden tehokkaimman dieselin yhteyteen.

Hyundai i30:n myynti alkaa Suomessa alkuvuodesta. Myöhemmin mallistoa tulevat täydentämään farmari sekä aivan uutena versiona neliovinen coupé. Kolmiovinen malli sen sijaan pudotetaan mallistosta.

hyundai-i30-tavaratila

Tavaratila on kooltaan 395 litraa eli 17 aiempaa suurempi.