Heti alkuun voidaan todeta, että Škodalla menee tällä hetkellä hyvin. Se on kymmenessä vuodessa tuplannut myyntinsä puolesta miljoonasta autosta yli miljoonaan. Suuri osa kasvusta tulee Kiinasta, missä Škoda on vuosikymmenessä triplannut myynnin. Ja tästä ollaan menossa ripeästi kohti suurempia numeroita, joista osa lankeaa uuden Karoqin vastuulle.

Kooltaan ja olemukseltaan uusi Škoda Karoq on kuin tšekkimerkin tyyliseksi muotoiltu Seat Ateca. Siinä ei ole mitään pahaa, sillä Ateca on todettu mainioksi vaunuksi. Uutuuden esittelyssä puhuttiin yhtiön uudesta kristallisesta muotokielestä, joka näkyy parhaiten Karoqin etu- ja takavaloissa.

Sisällä on mukavasti tilaa niin etu- kuin takaistuimella. Takana niin jalka- kuin pääntilat riittävät liki kaksimetriselle hujopillekin. Ei ihme, että yhtiön pääjohtaja Bernhard Maier totesi autosta, että se menee Škodan tyyliin kahden luokan väliin. Tosin katumaasturimarkkinoilla kokoluokat ovat niin hajanaisia, että luokkien rajoja on vaikea määrittää.

Hyvät tilat eivät rajoitu vain sisätiloihin, vaan myös tavaraa mahtuu mukaan paljon. Tarvittaessa takaistuimen voi irrottaa kokonaan, jolloin tavaratila kasvaa 1 810 litran kokoiseksi. Lastausta helpottaa, mikäli valitsee autoon jalanheilautuksella aukeavan takaluukun. Vakiona tai lisävarusteena on Škodaan nyt ensi kertaa saatavana digitaalinen mittaristo. Siis se Suomessa kehitetty, jota käytetään myös Audeissa ja Volkswageneissa.

Moottoreita on saatavana heti alusta alkaen viisi erilaista. Bensiinimoottorien koot ovat 1,0 ja 1,5 litraa ja suuremmassa on sylinterien lepuutusjärjestelmä. Dieselmoottori on joko 1,6- tai 2,0-litrainen ja suuremman voi valita joko 110 tai 140 kilowatin tehoisena. Tehokkaimman moottorin kanssa tulee aina neliveto ja 7-vaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto.

Škodaa maahantuovan Helkama-Auto Oy:n tavoitteena on markkinointi- ja tuotejohtaja Jussi Kostiaisen mukaan löytää ensimmäisenä täytenä vuonna ostaja parille tuhannelle Karoqille. Hän ei usko Karoqin syövän ainakaan aluksi Octavian suosiota. Pidemmällä tähtäimellä ostajien siirtyminen katumaastureihin voi vaikuttaa mallien järjestykseen rekisteröintitilastossa.

Uusi Škoda Karoq on tarkoitus hinnoitella kesän jälkeen ja silloin aloitetaan ennakkomyynti. Ensimmäiset autot saapuvat Suomeen vuoden lopulla.