Kuten kaikilla isoilla autonvalmistajilla, myös Jaguar Land Roverilla sähkökäyttöiset autot työllistävät tällä hetkellä suunnitteluosastoja täydellä teholla.

Tänään Oslossa järjestetyssä tilaisuudessa yhtiö valotti hieman tarkemmin sähköautostrategiaansa, erityisesti Jaguarin osalta.

Tähän mennessä on ollut tiedossa, että syksyllä 2016 esitellystä Jaguar I-Pace-koemallista on luvassa tuotantomalli. Se julkistetaan vielä tänä vuonna, ja myynti on alkamassa ensi vuoden loppupuoliskolla. Tekniikastakin on kerrottu jo melko paljon, mutta vähitellen tietoa tulee lisää.

Ainakin ensimmäisessä vaiheessa tarjolla on vain nelivetoinen versio, jossa molemmilla akseleilla on 150 kilowattia ja 350 newtonmetriä tuottava kestomagnetoitu tahtimoottori, jotka painavat alle 40 kg kappaleelta. Kiihtyvyys 0-100 km/h on noin 4 sekuntia. Sähkötekniikkaa on osittain kehitetty myös Formula E -kilpasarjassa. Mahdollisesti pienempitehoisia ja kaksivetoisia versioita on tulossa myöhemmin.

Sama pätee akkukapasiteettiin, joka on koemallissa ja todennäköisesti myös ensimmäisessä tuotantomallissa 90 kilowattituntia. Yhteensä 36 moduulista koostuva ja lattiaan sijoitettu matala akku painaa yli 600 kg. Koko auton painoa ei vielä kerrota.

Toimintamatka NEDC-ajosyklissä on yli 500 km, joten todellisessa ajossa ja WLTP-syklissä se lienee vajaat 400 km. Mahdollista on, että tulevaisuudessa tarjotaan myös pienemmällä akulla varustettuja malleja.

Lataus onnistuu joko auton oman 11 kilowatin tehoisen laturin kautta tai tasavirtapikalatauksella enintään 50 kilowatin teholla. Sen avulla 80 prosentin lataus syntyy 1,5 tunnissa. Induktiivista latausta ei ainakaan aluksi tarjota, sillä se on toistaiseksi asiakkaalle varsin kallista. Teknisesti auton suunnittelussa on kyllä siihenkin varauduttu.

Perusrakenne poikkeaa luonnollisesti voimakkaasti nykyisistä polttomoottorimalleista, mutta yhtäläisyyksiäkin on. Esimerkiksi akselistot ja jarrut voidaan ottaa nykyisistä malleista, esimerkiksi F-Pace-katumaasturista, joka on kooltaan lähimpänä I-Pacea.

Perusversiossa on kierrejouset, mutta myös ilmajousitus tulee tarjolle. Vetokoukkua ei ensi vaiheessa ole tarjolla, mutta todennäköisesti myöhemmin. Kattoteline ja perään asennettava pyöränkuljetusteline kuitenkin tulevat saataville.

Pituutta autolla on 4,680 metriä. Korin ilmanvastuskertoimeksi ilmoitetaan 0,29. Sisällä tilaa on hyvin, koska sähköautolle ominainen perusrakenne sallii etuistuimien asentamisen normaalia edemmäs. Tavaratilaa on 530 litraa.

Valmistus alkaa siis ensi vuonna ja valmistajana on hieman yllättäen sopimusvalmistaja: Myös Valmet Automotiven kanssa tiettävästi käytiin neuvotteluja, mutta sopimuksen sai Magna Steyr Itävallan Grazissa. JLR:n oma uusi tehdas valmistuu Slovakian Nitraan ensi vuonna, mutta toistaiseksi on epäselvää, miten eri Jaguar- ja Land Rover -mallien valmistus eri tehtaille jakautuu. Periaatteessa kuitenkin I-Pace on suunniteltu siten, että sen valmistus onnistuu vaivatta myös samalla linjalla perinteisten mallien kanssa.

I-Pacen hinta-arvio on noin 10-15 prosenttia vastaavan tehoisen F-Pacen yläpuolella. Se tarkoittaa vertailukohdaksi 380 S/C -versiota, jonka veroton hinta on noin 80 000 euroa. Meikäläisellä verotuksella se tarkoittaa, että I-Pacen hinta olisi noin 90 000 euroa.

I-Pace on alku Jaguar Land Roverin sähköistymiselle. Esimerkiksi XJ-edustusmallin seuraajasta on tulossa vahvasti sähköinen. Täyssähkömallit keskittyvät aluksi Jaguarille, ja Land Roverin sähköistyminen lähtee lataushybridiversioista, mutta niiden tarkemmasta aikataulusta ei vielä ole kerrottu.