Kilpa-ajotaustainen autotoimittaja Robert Koistinen kertoo Oho!-kolumnissaan kömmähdyksistään, joita ei ole aikaisemmin julkaistu. Kolumni ilmestyy TM:n verkkosivuilla viikottain.

***

Menimme lokakuussa 2003 autotoimituksen kanssa isolla autoryhmällä Malmin lentokentällä suorittamaan väistökoetta. Autoja oli niin paljon, että värväsimme myös muita toimituksen henkilöitä tuomaan autoja testipaikalle.

Kysyin verkkotoimittaja Markus Kasesmaalta hänen kiireistään ja mahdollisuuksistaan. Hän suostui tuomaan auton, jos pääsee suhteellisen nopeasti takaisin ”oikeisiin töihin”.

Olimme pian kiitoradan päässä, jossa meillä vallitsi yhä henkilökuntapula. Osa autotoimituksesta hupeni samaan aikaan käytävään valo- ja videokuvaukseen. Kysyin Markukselta, suostuisiko hän vielä kartanlukijaksi, ei menisi kuin puoli tuntia. Markus suostui, joten ryhdyttiin väistämään.

Aloitimme Suzuki Igniksellä, joka oli meillä koeajossa. Ensimmäisessä väistössä auto ohjautui hyvin, mutta sen alusta tuntui huteralta, jopa pelottavalta. Kysyimme ulkopuolisilta tarkkailijoilta, miltä tämä heidän silmissään näytti. Heistä auto näytti kiikkerältä.

Mutta ei siinä ihmettely auttanut. Laitettiin kamerat käyntiin, ja homma jatkui. Ignis kääntyi taas ensimmäisessä käännössä terävästi, mutta vastakäännössä tapahtui jotakin odottamatonta.

Horisontti kääntyi edessämme päälaelleen, ja tuulilasi pirstautui palasiksi. Kaikki tapahtui niin nopeasti, että meni hetki tajuta, että olimme juuri pyöräyttäneet Ignisin katon kautta ympäri. Menimme kokonaisen kierroksen, joten auto palasi takaisin pyörilleen.

Markus valitteli niskaansa, mikä on aina vakava asia. Hän odotti autossa liikkumatta, kunnes ambulanssi saapui paikalle. Markus asetettiin varovasti paareille, ja vietiin sairaalaan tutkittavaksi.

Sairaalasta tuli nopeasti tieto, että kaikki on hyvin. Tämä oli minulle todella huojentava ilmoitus. Markuksesta tuli viaton uhri vain ja ainoastaan itseni pyynnöstä.

Suzuki meni lunastukseen, mutta sehän on vain auto.

Sen sijaan auton kaatuminen väistökokeessa on aina vakava juttu, eikä tämäkään tähän jäänyt. Seuraavassa Oho!-kolumnissa muistellaan sitä, kuinka minut kutsuttiin Unkariin Suzuki Ignisin tehtaalle selittämään tapahtunutta.

Asia naurattaa jälkeenpäin paljon enemmän kuin silloin. (Lue lisää ja katso lisäkuvia myös TM:stä 5/2004.)


Lue aiemmat Oho!-kolumnit:

Corvetten jarruun tuli mystinen vika – mekaanikolla oli vaikeuksia pidätellä nauruaan

Pimeydessä meitä odotti renkaita, betonia ja akselinpaloja – Luojan kiitos ettei ajettu täysiä!

Lainasimme salaa työkaverin sanelukonetta testiajoon, ja seuraukset olivat kohtalokkaat

Kaksi TM:n toimittajaa lähti päiväksi testaamaan autoja – saimme aikaiseksi vain valokuvan toimittajan pakaroista

Rengassavua ja järkyttyneitä ilmeitä – ”Sladi” meni vähän pitkäksi

Fiat Abarthilla törmääminen turvakaiteeseen tuli toimitukselle yllättävän kalliiksi

Vaarallinen nokkakolari oli rengastestissä enemmän kuin lähellä

Tein rallikilpailussa täydessä vauhdissa rajun käännöksen – ja sitten näin yleisön ilmeet

Eksyin Puolassa Kris Meeken ralliautolla – ja pian vasemmalla näkyi iso linna

Ajattelin yllättää Hondan insinöörit 360 asteen käännöksellä, mutta en ottanut huomioon yhtä asiaa

Ajoin Mika Salon autolla seinään