Kilpa-ajotaustainen autotoimittaja Robert Koistinen kertoo Oho!-kolumnissaan kömmähdyksistään, joita ei ole aikaisemmin julkaistu. Kolumni ilmestyy TM:n verkkosivuilla viikottain.

***

Eräänä aurinkoisena päivänä lähdimme Tekniikan Maailman testituottaja Aimo Niemen kanssa työkeikalle Hämeenlinnan Ahvenistolle. Meillä oli kaksi autoa –Audi TT Diesel ja Volkswagen Scirocco – joilla oli tarkoitus ajaa tulokset Tekniikan Maailman –kierrosaikapankkiin.

Matkavarustukseen kuului myös uudet GoPro -kamerat, joita emme olleet aikaisemmin käyttäneet. Suunnitelma oli selvä: kuvataan ensiksi autosta autoon, ja sitten tehdään kierrosajat.

Asensimme GoPro -kameran Sciroccon kylkeen, josta se kuvaisi vieressä kulkevaa Audia. Kamera oli ohjelmoitavissa niin, että se ottaisi yhden kuvan joka kolmas sekunti. Käynnistimme kameran, ja lähdimme radalle pariajoon.

Kiemurtelin ”kamera-auton” ympärillä erilaisissa kulmissa muutaman kierroksen ajan, kunnes kaarroimme varikolle tutkimaan kuvien onnistumista. Kun muistikortti oli siirretty tietokoneelle, oli yllätyksen makua ilmassa.

Kamera oli ottanut vain kolme kuvaa: ensimmäinen oli Aimon nenästä, kun tämä laittoi kameran käyntiin. Toinen oli Aimon säärestä, kun tämä oli kääntynyt ympäri. Kolmas kuva syntyi Aimon pakaroista, kun tämä kömpi auton kyytiin.

Sinne meni turboletku

Tummat pilvet alkoivat nousta horisontissa, joten päätimme käynnistää kierrosajan ajamisen ennen mahdollista sadetta. Aloitimme Volkswagen Sciroccolla, joka oli kaksilitraisella turbomoottorilla pirteän oloinen.

Noustessamme ensimmäisellä nopealla kierroksella jyrkkään oikeaan, loppui pirteys moottorista kuin kanan lento. Onnuimme varikolle, jossa pystyimme toteamaan, että turboletku oli haljennut. Pilvet lähenivät kovaa vauhtia, joten siirsimme kellotuslaitteet nopeasti Audiin.

Lämmittelykierroksen jälkeen käynnistimme nopean kierroksen. Vain muutaman mutkan jälkeen tuntui vaihdekeppi oudolta, joten kierros keskeytettiin. Varikolla huomasimme, että vaihteensiirto oli mennyt pois paikaltaan.

Autojen yhteinen maahantuoja oli sitä mieltä, että jos niillä vain suinkin voi ajaa, niin tuokaa ne VV-auton korjaamolle Helsinkiin. Volkswagenissa vetokyky vaihteli, välillä se yskähteli, mutta perille päästiin. Audissa toimi vain ykkönen ja nelonen, mutta niillä pärjättiin erinomaisesti.

Kun onnuimme vanhaa Hämeenlinnan tietä Helsinkiä kohti, ynnättiin päivän onnistumiset ja epäonnistumiset. Ei tuntunut hyvältä. Tuomiset toimitukseen jäivät sillä kertaa aika laihoiksi, elleivät Aimon eri ruumiinosista otetut kuvat olleet sellaisia.

Lue myös:
Rengassavua ja järkyttyneitä ilmeitä – ”Sladi” meni vähän pitkäksi

Fiat Abarthilla törmääminen turvakaiteeseen tuli toimitukselle yllättävän kalliiksi

Vaarallinen nokkakolari oli rengastestissä enemmän kuin lähellä

Tein rallikilpailussa täydessä vauhdissa rajun käännöksen – ja sitten näin yleisön ilmeet

Eksyin Puolassa Kris Meeken ralliautolla – ja pian vasemmalla näkyi iso linna

Ajattelin yllättää Hondan insinöörit 360 asteen käännöksellä, mutta en ottanut huomioon yhtä asiaa

Ajoin Mika Salon autolla seinään