Tähän saakka Toyota on ollut maailman johtava autonvalmistaja ympäristön huomioon ottavissa malleissa. Sähköautojen vyörytyksen myötä japanilaisvalmistajan asema on heikentynyt muun muassa Teslan tultua. Myös BMW, Nissan ja Renault ovat saaneet paljon hyvää julkisuutta sähköautoillaan.

Toyota haluaa asiat takaisin oikeaan uomaan, minkä takia se julkistaa pian suunnitelmansa kymmenien eritasoisten sähkömoottoristen autojen lisäämisestä mallistoon. Ensimmäisen kerran viestiä aletaan kertoa lokakuun lopulla Tokion autonäyttelyssä. Suunnitelmaan kuuluu tarinan jatkaminen pohjoisamerikkalaisille tammikuisessa Detroitin autonäyttelyssä.

Tarkkaa tietoa Toyotan ajatuksista ei ole, mutta yhtiön odotetaan kertovan useista uusista hybrideistä, lataushybrideistä ja sähköautoista. Ne lisätään mallistoon ensi vuosikymmenellä. Toyota on ollut hidas sähköautoihin siirtymisessä, mutta epäröinnin aika on nyt ohi ja ensimmäiset sähköautot tulevat myyntiin vuonna 2021.

Volkswagen puolestaan myöntää, että se on jäänyt tavara-autojen (konserniin kuuluvat MAN ja Scania) sähköistämisessä jälkeen Daimlerista ja Teslasta. Hallituksen jäsen Andreas Renschler on sanonut Tagesspiegel-lehdelle antamassaan haastattelussa, että se ovat edenneet liian hitaasti.

Hän toteaa, että Tesla on antanut hyviä impulsseja, mutta Volkswagen Group liikkuu hitaammin ja haluaa ensin tarkistaa pari kertaa, ovatko standardit oikeita.

Tavaroiden jakeluun tarkoitettuihin sähköautoihin on ilmaantunut uusia pelureita. DHL esitteli viime vuonna oman näkemyksensä sähköpakettiautosta, jonka kehitystyön se on tehnyt itse. Yhtiön tavoitteena on nostaa oman sähköpakettiauton tuotanto 20 000 autoon vuodessa tämän vuoden loppuun mennessä.

Kuva: Toyota Prius PHEV