Suomalaisyhtiö Turvanasta kehittää nastaa, joka kuluttaa jopa 60 prosenttia vähemmän tien pintaa kuin nykyiset nastat, kirjoittaa Kauppalehti.

Kehitettävällä nastalla varustettujen renkaiden pito paranee myös 15–30 prosenttia, lehti kirjoittaa.

Tähän saakka nastojen isot tekniset harppaukset ovat yleensä tarkoittaneet lisää pitoa, mutta parin vuoden kuluessa nastojen ja talvirenkaiden yhdistelmä on jotain aivan muuta kuin nyt, sanoo Kauppalehdessä Turussa ja Paraisilla toimivan Turvanastan varatoimitusjohtaja Mikko Salakari.

Ensimmäisiin renkaisiin uutuuksia sopii odottaa reilun vuoden kuluttua.

Salakari on lehdessä vähäpuheinen nastojen teknologiasta, koska rengasvalmistajat esittelevät tuotteet aikanaan, kun ne tulevat markkinoille. Kauppalehti kirjoittaa, että tietyissä tuotteissa yleistyvät kokonaan uudet materiaalit ja komposiittimateriaalit, joita yhdistellään teräkseen ja alumiiniin.

Nokian Renkaat ehti jo vihjata tällä viikolla uusista Hakkapeliitta-lippulaivatuotteistaan, joissa renkaiden eri osiin sijoitellaan erilaisia nastoja.

Myös toisen suomalaisyhtiön, Tikka Spikesin toimitusjohtaja Juha Rautiainen kertoo, että Tikka Spikesin seuraava uutuusnasta vähentää tien kulumista reilusti kaksinumeroisella prosentilla pidosta tinkimättä, lehti kertoo.