Sähköautot eivät tuota pakokaasupäästöjä, ja niillä pääsee polttomoottoriautoihin verrattuna vähintään tuplamatkan samalla energiamäärällä. Niissä on selvästi järkeä, mutta kysymysmerkkejäkin riittää läjäpäin.

Litiumioniakkujen valmistuskustannukset ovat sähköauton suurin hidaste. Moni valmistaja on jo osoittanut, että muilta osin haluttavan sähköauton valmistaminen on aivan mahdollista – ensi kertaa ensimmäisen maailmansodan jälkeen.

Akkujen globaali valmistuskapasiteetti kuitenkin moninkertaistuu jo parissa vuodessa, kun etenkin kiinalaiset ja korealaiset yhtiöt valmistautuvat kilpailemaan Teslan Gigafactory-hankkeen kanssa. Jopa Ruotsissa on rahoituskierroksella akkutehdas, jonka 32 gigawattitunnin valmistuskapasiteetti lähentelee Gigafactoryn 35 gigawattituntia.

Tehtaat ovat gigakalliita, mutta silti tuotantomäärien kasvu madaltaa nopeasti akkujen valmistuskustannuksia. Autovalmistajien ja analyytikkojen laskelmissa sähköautojen hinnat laskevat polttomoottoriautojen tasolle 6–8 vuoden kuluttua – siis silloin kun tänään syntynyt lapsi menee ekalle luokalle.

Monet autoilumaat ovat jo alkaneet valmistella polttomoottorien hautajaisia. Uusien polttomoottoriautojen myynti aiotaan kieltää Norjassa ja Hollannissa vuonna 2025, Saksan osavaltioiden liittoneuvostossa on puhuttu alustavasti vuodesta 2030, ja Ranskassa ja Iso-Britanniassa varoitellaan varovasti takarajan tulevan vastaan vuonna 2040.

Skeptikko voi kysyä, onko sillä mitään väliä millaisia aikarajoja Euroopassa suunnitellaan, kun täkäläinen osuus maailman automyynnistä pienenee jatkuvasti? Kiinalaiset tekevät kuitenkin juuri sellaisia autoja kuin haluavat, ja intialaiset, ja muut…

Ehkä eurooppalaisten suunnitelmilla ei ole väliä, mutta kenties nimenomaan siksi, että uudet ja kehittyvät automaat vetävät eurooppalaisetkin väistämättä mukaan sähköautoihin.

Maailman suurimman kansan tittelin parin vuoden sisällä ottavassa Intiassa polttomoottorikiellon tavoitteeksi on asetettu vuosi 2030. Ja toistaiseksi väkirikkaimmassa Kiinassa myydään jo nyt 40 prosenttia maailman sähköautotuotannosta. Ja näistä autoista 94 prosenttia valmistetaan Kiinassa.

Tämän vuoden ennuste kiinalaisten sähköautomyynnille on pitkälti yli 400 000 kappaletta, ja kun mukaan lasketaan lataushybridit ja polttokennoautot, luku on 530 000. Kasvu, osittain tukiaisten seurauksena, on niin kovaa, että miljoonat paukkuvat jo parin vuoden päästä.

Tästä kannattaa palata siihen, että 6-8 vuoden päästä sähköauto on halvempi valmistaa kuin vastaava polttomoottoriauto. Silloin siirrytäänkin nopeasti kymmeniin miljooniin. Eikä eurooppalaisten mielipiteillä todellakaan ole enää väliä.