Millainen on vähävikainen auto?

Vuonna 1977 vastaukseksi kelpasi tällainen vikalista:

Moottori kilisi, pyyhkimet kovettuivat, sytytyspuola pätki, ohjausakseli katkesi ja sisustus homehtui. Vikalistaan mahtui vielä yli 30 muuta ongelmaa, toiset isoja ja toiset pieniä. Onko se muuten iso vai pieni ongelma, kun 1- ja 3-vaihteet eivät pysy päällä?

Kyseessä oli Wartburg 353 W:n kestotesti. Tekniikan Maailma ajoi autolla 50 000 kilometriä. Enää emme tee kestotestejä vaan käyttötestejä. Niissä autolla ajetaan 60 000 km.

Jos käyttötestiauton vikalista olisi tuon vuoden 1977 Wartburgin kaltainen, se olisi hurja juttu. Todennäköisesti julistaisimme testiraporttilehdessä kannella jo, että kyseessä on surkea auto. Varoittaisimme ketään haaskaamasta rahojaan moiseen jätökseen.

Auton myynti loppuisi testiraporttimme jälkeen kuin seinään. Syystä.

Vuonna 1977 vikalistasta huolimatta TM totesi Wartburgin olevan vähävikainen auto, suhteellisen luotettava ja kokonaisuutena ”varsin tyydyttävä”. Edes se, että testin lopussa etujalkatilan verhous oli homeessa, ei kääntänyt toimituksen päätä.

Wartburg oli 1977 Suomen halvin auto. Listahinta oli 14 000 markkaa. Takuu oli kuusi kuukautta tai 10 000 kilometriä.

Nyt vastaavan hintainen auto on Dacia Sandero, joka tekniikallaan nujertaa 40 vuoden takaiset kalleimmatkin autot helposti.

Laatu on suhteellinen käsite.

Me Tekniikan Maailmassa olemme saaneet eturivin paikoilta todistaa ja tutkia laadun paranemista autoissa, elektroniikassa, kodinkoneissa ja teknologiassa ylipäätään.

Joku voi pohtia, kannattaako enää tehdä 60 000 kilometrin käyttötestejä, kun kaikki autot ovat niin hyviä. Samaa saatettiin miettiä 40 vuotta sitten. Wartburgin testiraporttia lukiessa ymmärtää, että pitkillä käyttötesteillä on yhä arvonsa. Muutaman vuoden päästä saatamme jo hymyillä suorituksille, jotka nyt saavat hyväksyvän nyökkäyksen.

Ensi viikolla TM:n kestotilaajat saavat ylimääräisen lehden.  Olemme koonneet siihen käyttötestit parin viime vuoden ajalta. Perspektiiviä antamassa myös Wartburgin testi vuodelta 1977 on mukana.

Lehti tulee irtonumerona myyntiin heinäkuussa, joten ilman ei jää, vaikka tilaus ei olisikaan voimassa.

Kannattaa perehtyä.