“Ei massatuotantoautoja tehdä noin.”

Näin kommentoi perjantaina The Wall Street Journal -lehdessä autoalan asiantuntija Teslan tuotanto-ongelmia.

“Tuo on hevoset-ja-vaunu-tyylistä valmistamista. Tuo ei ole nykypäivän autovalmistusta”, lehden haastattelema asiantuntija Dennis Vrag laukoi.

Tesla oli alkanut heinäkuun alussa uuden Model 3 -mallinsa tuotannon. Kyseinen automalli on Teslalle hyvin tärkeä: halvimmillaan 35 000 dollarin hintalapulla myytävällä autolla Tesla kosiskelee nyt suuria sähköautosta haaveilevia massoja.

Odotukset ovat olleet korkealla. Sijoittajat ovat rahoittaneet Teslaa tänäkin vuonna miljardeilla siitä huolimatta, että yhtiö tekee isoja tappioita.

Viime viikolla Tesla paljasti, että heinä–syyskuussa oli valmistunut vain 260 Model 3 -autoa. Keskimäärin tämä tarkoittaa siis kolmea autoa päivässä. Vielä syyskuussakin isoja osia Model 3 -autoista rakennettiin käsin poissa automatisoiduilta tuotantolinjoilta. Tuotantolinjan valmistumista odotellessa työntekijät ovat joutuneet kuumeisesti kokoamaan auton osia käsin.

Eräs WSJ:n haastattelema lähde kertoo, että vielä syyskuussa tehtaan nuoret työntekijät ovat kanniskelleet tehtaalla raskaita teräsosia hitsattavaksi sen sijaan, että robotit hoitaisivat asian, kuten tehtaissa tavallisesti tapahtuu.

Siinä ei tietenkään ole mitään pahaa, että asettaa kunnianhimoisia tavoitteita. Ongelmat alkavat silloin, jos lupaa tehdä jotain eikä sitten pidä lupauksiaan. Teslan pääjohtaja Elon Musk on tehnyt useita aggressiivisia ennusteita autojen tuotannon ja myynnin kasvusta. Nämä ennusteet ovat auttaneet nostamaan Teslan Yhdysvaltain arvokkaimmaksi autoyhtiöksi.

Jos lupaukset eivät ala pitää, Teslan markkina-arvo paljastuu fantasiaksi, kirjoittaa The Wall Street Journal analyysissään. Tappiollinen ja velkaantunut yhtiö pysyy pystyssä vain niin kauan, kuin sijoittajien usko siihen säilyy.

Maailman suuret autovalmistajat, joilla on oikeasti syvät taskut, ovat olleet Teslaa hitaammin liikkeellä sähköautoissa. Mutta ne kirivät nyt Teslaa kiinni.

Parin vuoden päästä Teslalla on paljon enemmän nimekkäitä kilpailijoita, joilla on varaa tuotekehitykseen ja joiden tuotantolinjoilla autoja ei tarvitse koota käsipelillä.

Elon Muskin armonaika alkaa käydä vähiin.