Autohullulle tyypille kansainväliseen autonäyttelyyn pääseminen on unelmien täyttymys. Miksi sitten autovalmistajien kiinnostus hiipuu?

Tämän syksyn suurimmasta eurooppalaisesta autonäyttelystä, Frankfurtin IAA:sta puuttuvat suurista autovalmistajista ainakin Inifiniti ja Nissan, Mitsubishi, Peugeot, Tesla, Volvo sekä Fiat Chryslerin merkit Atlantin molemmin puolin. Mikä mättää?

Ennen vanhaan kaikki valmistajat osallistuivat vähintäänkin alkuvuoden Detroitin näyttelyyn, alkukevään Geneven näyttelyyn, alkusyksyn Frankfurtin tai Pariisin näyttelyyn sekä vuorovuosina loppusyksyn Tokion näyttelyyn. Huippu-uutuudet esiteltiin lehdistölle nimenomaan autonäyttelyissä, ja lehdistö jakoi ilosanoman ympäri maailmaa.

Jo silloin kansainvälinen autonäyttely oli valmistajille kallis paukku, mutta noihin tapahtumiin oli helppo budjetoida sopivasti markkinointidollareita, -frangeja, -markkoja ja jenejä. Mutta nykyisin näyttelyjä riittää jo liian moneen lähtöön.

Esimerkiksi USA:ssa kansan, lehdistön ja valmistajien suosiosta kilpailevat nykyisin Detroitin lisäksi myös trendikkäämmät ja koko ajan kasvavat New York ja Los Angeles. Kiinassa ei pari vuosikymmentä sitten ollut mitään, ja nyt siellä järjestetään maailman suurimmat autonäyttelyt.

Pienempiä yleisnäyttelyitä pidetään ympäri vuoden ympäri maailmaa, aina välillä myös Helsingissä. Todella eksoottisia erikoisnäyttelyjäkin on ponnahdellut pintaa vähän joka maassa. Ei ihme, jos joidenkin näyttelyiden arvostus kärsii.

Ihmisten kulutustottumusten muuttuessa ja autojen ja liikenteen digitalisoitumisen edistyessä sopivia markkinointipaikkoja löytyy muidenkin alojen messuilta. Autoja esitellään niin vene- kuin kuluttajaelektroniikkanäyttelyissäkin. Auto ei ole enää itseisarvo vaan osa isompaa elämisen kokonaisuutta.

Koska näyttelytarjonta aiheuttaa valmistajille ähkyä, on isostakin näyttelystä helppo jäädä pois, jos sen aikaan ei ole mitään huippu-uutuutta esiteltävänä. Tämä pätee tämän vuoden Frankfurtin näyttelyssä varmaankin Infinitiin, Mitsubishiin, Peugeotiin ja FCA:han.

Mutta Nissan esitteli juuri toisen sukupolven Leaf-sähköauton, Tesla esitteli heinäkuussa USA:ssa ensimmäisen järkihintaisen sähköautonsa eli Model 3:n. Ja Volvo esittelee Frankfurtin näyttelyn aikaan XC40:n, joka on merkille aivan uusi tapaus ja melkein varma myyntimenestys. Olisi kai näissä riittänyt kerrottavaa ja esiteltävää.

Kaikkien kolmen syvimmät motiivit menevät spekulaatioksi. Tesla lienee selvin tapaus, koska se on ollut kautta lyhyen historiansa hieman tympeä autonäyttelyitä kohtaan. Sen filosofiassa autot esitellään ensin ostajille, ja he taas somettavat kokemuksensa maailmalle.

Kenties Nissan hakee samanlaista lähestymistä ja toisaalta säästää paukkuja loppusyksyn Tokion autonäyttelyyn. Kotinäyttely on arvostuksessa ykkösenä. Leaf esiteltiin isolle lehdistö- ja vloggariryhmälle Japanissa toissa viikolla, joten pimentoon uutuus ei ole jäänyt. Erikoista Nissanin tapauksessa on, että lähes sisarussuhteessa oleva Renault on kuitenkin mukana Frankfurtissa, paljon pienemmin uutuuksin.

Volvo selvästi taktikoi hinnan ja näkyvyyden suhteen. Se panostaa joulukuun alun Los Angelesin näyttelyyn. USA:ssa Volvolla on vielä reilusti varaa kasvaa.

Mutta vaikka Frankfurtissa oli monta ”no show -autovalmistajaa”, tuntuvat alihankkijat aktivoituvan aikaisempaa paremmin. Niille oman osaamisen esittely suurelle yleisölle on vain sivutuote. Osavalmistajille näyttelyt ovat ennen kaikkea hyvä tapa etsiä uusia kontakteja teollisuudesta.

Ja kun tuotekehityksen vauhti vain kasvaa, on hyvä käydä edes silloin tällöin esittelemässä omia projekteja. Asiakkaiden projektejahan ei yleensä saa esitellä, ainakaan kovin suorasanaisesti.