Tekniikan Maailman verkkosivuston Kysy toimitukselta -palstalle lukijat voivat lähettää mieltään askarruttavia kysymyksiä autoista, liikenteestä, elektroniikasta ja tieteestä. Tekniikan Maailman toimittajat tai avustajat vastaavat kysymyksiin. Huomioithan, että vastauksen tuottamisessa voi kulua hieman aikaa.

Kysymyksiä voi lähettää sähköpostiosoitteeseen kysy@tekniikanmaailma.fi tai tämän jutun lopulla olevalla lomakkeella.

Aiemmat kysymykset löytyvät täältä.


Tavanomaisen henkilöauton leveys sivupeilit mukaan lukien on noin 2,0 metriä ja pyöräilijän le­veys 0,8 m. Jos kaistan leveys on 3,5 metriä, sulkuviivan kohdalla pyörän ja sitä ohittavan auton sivuttaisetäisyydeksi jää 0,7 m. Se ei riitä turvalliseen ohitukseen alkuunkaan, edes taajamanopeuksilla. Miten tämä tilanne on lainsäädännön valossa?

Nimimerkki Ilkka

Polkupyörää on tieliikennelain 8 §:n mukaan kuljettava pientareella, jos sellainen paikalla on ja ajo siellä lain sanamuodon mukaan ”käy haitatta päinsä”. Kovin paljoa auraamatonta lunta ei tarvita, joka jo aiheuttaa edellä mainitun haitan. Autoilijoille tarkoitetun, jyrsityn tärinäraidan päällä ajaminen on käytännössä mahdotonta.

Ajoradalla (TLL 9 §) pyörää on ”kuljettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista”.

Polkupyörä vaatii tilaa ympärilleen moottoripyörän ja mopon tavoin. Paitsi että kaksipyöräiset ovat sivutuulelle herkkiä, polkupyörä vaatii etenkin ylämäkeen poljettaessa jonkinlaista sivuttaista huojuntatilaa.

Lain esitöissä ei kerrota metreissä kuinka paljon sivuttaisetäisyyttä renkaiden ja ajoradan reunan välillä tulee ja toisaalta saa olla, jotta lain sanonta ”turvallisuutta vaarantamatta” täyttyy. Puoli metriä ei riitä, jollei liikuta erittäin hiljaisella nopeudella.

Polkupyörää ohittavan on pidettävä ”turvallinen väli” eli sivuttaisetäisyys ohitettavaan (TLL 19 §). Käsite on suhteessa nopeuksiin. Itävallassa on informaatiotauluja, jossa taajaman ulkopuolella sivuttaistilaksi osoitetaan 1,5 metriä. Muistakin maista löytyy vastaavaa informaatiota. Jos nimimerkin kysymää analysoidaan matemaattisesti ja lähdetään siitä, että pyörän renkaat kulkevat 1,0 metrin päässä ajoradan oikeasta reunasta, 0,8 metriä leveän polkupyörän vasemman sarven etäisyys ajoradan reunasta on 1,4 metriä.

Mikäli ohittavan auton ja polkupyörän sivuttaisetäisyys olisi 1,5 metriä, auton oikea kylki olisi 2,9 metrin päässä ajoradan reunasta. Jos siis ajokaistan leveys olisi 3,5 metriä, ja auton leveys 0,6 metriä, polkupyörän ohittaminen sulkuviivaa ylittämättä olisi mahdollista. Tuon levyisiä autoja ei valmisteta.

Leveämmän auton pitää jäädä pyöräilijän taakse kunnes sulkuviiva loppuu. Juuri siinä kohtaa vastaan voi tulla liikennettä ja niiden jälkeen alkaa uusi sulkuviiva. Uuteen tieliikennelakiin pitäisi kirjata, että pelkkä sulkuviiva ei kiellä enintään 45 km/h -nopeudella kulkevien ajoneuvojen ohittamista. Näin polkupyörien, mopojen ja traktoreiden ohittaminen tulisi paitsi lailliseksi, myös turvalliseksi.

Näkyvyydeltään rajoitetuissa kaarteissa ja harjanteilla ohituskieltoa ei pidä lieventää. Autoilijan on odotettava, kunnes näkyvyyttä jälleen on.

Olavi Lempinen


Aiemmat kysymykset löytyvät täältä.

Kysy toimitukselta

  • Käytä nimimerkkiä, jos et halua nimeäsi näkyviin kysymyksesi yhteyteen. Kysymyksiä julkaistaan TM:n verkkosivuilla ja mahdollisesti lehden Postilaatikko-palstalla.
  • Voit jättää yhteystietosi, jotta toimitus voi tarvittaessa ottaa sinuun yhteyttä.