Jo pitkään VW-konserni on suurimpien autonäyttelyjen aattoiltana järjestänyt oman tilaisuutensa, jossa monituhantisen vieras- ja lehtimiesjoukon eteen on tuotu fanfaarien säestämänä kaikkien konsernimerkkien uutuudet.

Tasan kaksi vuotta sitten alkaneen päästöskandaalin jälkeisissä näyttelyissä tuo VW Group Night on jätetty kokonaan pitämättä tai järjestetty huomattavasti pienimuotoisempana. Frankfurt on joka tapauksessa tärkein näyttely saksalaisvalmistajalle, joten kutsu VW Group Nightiin kilahti sähköpostiin jo keväällä. Nyt tilaisuutta varten ei ollut järjestetty erillistä tilaa, vaan se järjestettiin järkevästi näyttelyhallissa, johon autot joka tapauksessa pitää tuoda.

Pääjohtaja Matthias Müller saapui paikalle automaattisella Sedric-kuljettimella ja piti pitkän puheen, jossa hän valotti VW-konsernin tulevaisuutta. Hän vakuutti yhtiön oppineen läksynsä ja peräänkuulutti autonvalmistajilta lisää läpinäkyvyyttä ja avoimuutta.

Vuoteen 2025 mennessä joka neljännen konsernin valmistaman auton pitäisi olla täyssähköinen. Tuolloin mallistoon pitäisi kuulua 50 täyssähkömallia ja 30 hybridimallia. Vuoteen 2030 mennessä kaikissa mallisarjoissa on ainakin yksi sähkö- tai hybridivaihtoehto.

Konserni investoi sähköautojen kehitykseen yli 20 miljardia euroa seuraavan 12 vuoden kuluessa. Valmistamiaan sähköautoja varten tarvitaan jo 2025 akkukapasiteettia noin 150 gigawattitunnin verran vuodessa, mikä vaatii maailmanlaajuista akkujen valmistusverkostoa ja uuden akkutekniikan kehittämistä.

Polttomoottoreita, myös dieseleitä kehitetään edelleen, ja uusi moottorisukupolvi on odotettavissa vuonna 2019. Müllerin mukaan nykyaikainen diesel ei ole ongelma, vaan pakollinen osa ratkaisua, jos liikenteen CO2-päästöjä halutaan pienentää.

Paljon on siis tekeillä, ja paljon on esiteltävää myös Frankfurtissa. Tässä on pikakattaus konsernin uutuuksista, joista vain muutama jäi varsinaisena näyttelypäivänä esiteltäväksi.


AUDI AICON

Audi Aicon on tason 5 autonomisen auton koemalli. Se hoitaa siis ajamisen itsenäisesti kaikissa tilanteissa, joten ohjauspyörä ja polkimet on jätetty pois tarpeettomana.

Pohjana ei ole yhtiön MEB-sähköautoperusrakenne, vaan uusi isompi versio, joka on tulossa tuotantoon ensi vuonna. Pituutta on 5,444 metriä eli se on isompi kuin uusi A8 L. Akseliväliä on peräti 3,47 metriä, sillä pyörät (rengaskoko 195/40 R26!) ovat lähellä nurkkia. Voimalinja on täyssähköinen, ja akuissa riittää virtaa yli 700 kilometrin toimintamatkaan. Neljän sähkömoottorin yhteisteho on 260 kW.

Neljä erillisistuinta sisältävä matkustamo on huikean yksinkertainen ja futuristinen. Päämuotoilija Mark Lichten mukaan ykkösluokan paikat ovat nyt edessä, kun perinteisessä edustusautossa ne ovat takana. Käyttöliittymä toimii kosketuksella, ääniohjauksella tai silmänliikkeillä. Kosketusnäyttöjen käyttöalueet siirtyvät istuimien mukana, sillä etuistuimia voi liikuttaa pituussuunnassa niiden pohjalevyjen kanssa 50 sentin verran ja kääntää vaikka ympäri.

Tekoälyä soveltava avustusjärjestelmä PIA (Piloted Intelligent Assistant) tunnistaa matkustajat puhelimen perusteella ja oppii heidän mieltymyksensä. Matkustaminen vaikuttaa todella helpolta ja nautinnolliselta, mutta tällaisia koemalleja on ollut autonäyttelyissä jo pitkään.

Pikkuhiljaa tekniikka alkaa olla sillä tasolla, että osa toiminnoista on jo toteuttamiskelpoisia. Osa taas vaatii vielä paljon kehittymistä myös liikenneympäristöltä. Esimerkiksi turvavöistä luopuminen, koska onnettomuuksia ei uuden tekniikan ansiosta enää tapahdu, vaikuttaa melkoiselta toiveajattelulta.


AUDI ELAINE

Audi Elaine -koemalli on ulkoisesti ja voimalinjaltaan käytännössä sama auto kuin 4,9-metrinen e-tron Sportback, joka esiteltiin huhtikuussa Shanghain autonäyttelyssä.

Kolmen sähkömoottorin järjestelmä (yhteisteho 370 kW) on sama, jota Audi aikoo käyttää tuotantomalleissaan. Toimintamatkaa 95 kWh:n akku antaa yli 500 km. Uutta Elainessa on SAE-tasoa 4 edustava autonomisen ajon tekniikka.

Kuljettajan pitää vielä ajaa autoa kaksikaistaisilla teillä, mutta moottoritiellä se osaa ajaa itsenäisesti 60-130 km/h nopeudella. Tätä vastaava auto on tulossa markkinoille jo vuonna 2019, joskaan tuskin vielä tämän tason autonomialla varustettuna.


AUDI A8

Audin edustusmallin uuden sukupolven tärkeimmät keksinnöt kerroimme jo ensiesittelytilaisuuden yhteydessä heinäkuussa. Audi sanoo A8:n olevan tämän hetken ykkönen automatisoidun ajamisen tekniikassa, mutta käytännössä ero Teslaan ja moneen muuhun valmistajaan on hyvin pieni.


AUDI R8 RWS

Audi R8 RWS (Rear Wheel Series) on merkin ensimmäinen takavetoinen katuauto. V10-moottorilla varustettu R8 kevenee 50 kilolla, ja vaaka näyttää ilman kuljettajaa 1 590 kg. Ulkoisesti takavetoversion erottaa mattamustasta etusäleiköstä. Sarja on rajoitettu 999 autoon, ja saatavissa on myös avoversio Spyder.


BENTLEY CONTINENTAL GT

Bentley Continental GT on täysin uusiutunut, vaikka myös kolmannen sukupolven mallin tunnistaa helposti. Muotoihin on lisätty ripaus nuorekkuutta. Perusrakenne on tunnukseltaan MSB, joka löytyy myös Porsche Panamerasta.

Uusittu kuusilitrainen W12-moottori tuottaa 467 kilowattia, joten yli 2 200-kiloinen auto kiihtyy 100 km/h nopeuteen 3,7 sekunnissa ja kulkee enimmillään 333 km/h. Uutta on myös kahdeksanvaihteinen kaksoiskytkinautomaattivaihteisto. Alustasta löytyy Audin kehittämä aktiivinen kallistuksenvaimennus, joka toimii 48 voltin sähkömoottoreilla.

Auto on täynnä tinkimätöntä viimeistelyä ja hienoja yksityiskohtia. Yksi sellainen on kojelaudan paneelista esiinkääntyvä 12,3-tuumainen kosketusnäyttö.


BUGATTI CHIRON

Konsernin nopein, tehokkain ja eksklusiivisin merkki on Bugatti. Viiteensataan autoon rajatusta Chiron-mallin tuotannosta 300 on jo myyty. Luku 42 viittaa uuteen ennätykseen, jossa Juan Pablo Montoyan ajamana Chiron kiihtyi 0-400 km/h ja jarrutti taas pysähdyksiin 41,96 sekunnissa. Matkaa suoritukseen kului 3 112 metriä. Kyseessä on nopein katuautolla ajettu aika. Tarina ei kerro, kuinka monella autolla tuota on edes kokeiltu.

Suunnitelmissa on myös rikkoa Bugatti Veyronilla aikanaan ajettu huippunopeusennätys 431,072 km/h.


LAMBORGHINI AVANTADOR

Lamborghini Aventadorin S-version (V12, 544 kW) saa nyt myös avokattoisena roadsterina. Kaikkia varmasti kiinnostava CO2-päästö on 394 g/km. Huippunopeudeksi kerrotaan 350 km/h.


PORSCHE CAYENNE

Porsche Cayennen kolmas sukupolvi julkistettiin elokuun lopussa ja pääsi Frankfurtissa yleisön eteen. Akseliväli on ennallaan, mutta auto on sentin matalampi ja kuusi senttiä pidempi.

Vaikka perusrakenne on sama kuin pienemmässä Macanissa ja esimerkiksi Audi Q7:ssa, ovat korin pintapellit Panameran tapaan alumiinia. Painon sanotaan olevan 65 kiloa pienempi kuin edeltäjässä. Perusmoottori on kolmilitrainen bensiini-V6, jonka teho on kasvanut 30 kilowatilla 250 kilowattiin. Mukana on edelleen dieselversio, mutta luvassa on aikanaan myös lataushybridi.

Ensi kertaa Cayennen saa myös nelipyöräohjauksella varustettuna. Hinnat Suomessa alkavat 121 551 eurosta.


Porsche 911 GT3 Touring Package

Ellei Porsche 911 GT3:n takasiipi miellytä, auton voi tilata Touring package –varustein, jolloin kiinteä siipi on korvattu muista 911-versioista tutulla esiinnousevalla spoilerilla. Tämän version saa ainoastaan käsivaihteisena. Suoritusarvoista mainittakoon 0-100 km/h aika 3,9 s ja huippunopeus 316 km/h.


Porsche 911 GT2 RS

Kun katulaillinen Porsche 911 viedään äärimmilleen, on tuloksena GT2 RS. Se on kaikkien aikojen tehokkain 911: tuplaturbobokserissa on voimaa 515 kW eli 700 hv. Takasiipi ja ilmanottoaukot ovat jättimäisiä. Paino jää takavedon sekä runsaan hiilikuidun ja kevytmetallien käytön ansiosta 1 470 kiloon. Weissach-paketilla saa tuosta viilattua vielä 30 kg, kun esimerkiksi katto ja kallistuksenvaimentimet vaihdetaan hiilikuituisiin ja vanteiden materiaali magnesiumiin.

Suoritusarvot eivät jätä paljon varaa jossitteluun: 2,8 sekuntia ja 340 km/h.


Seat Arona

Konsernin pienin katumaasturi on nyt Seat Arona, jonka pohjana on sama MQB A0 –perusrakenne kuin Seat Ibizassa ja Volkswagen Polossa. Arona paljastettiin jo juhannuksen jälkeen, mutta Frankfurtissa asiakkaat pääsevät tutustumaan siihen ensi kertaa.

Muodoissa on paljon samaa kuin isommassa Atecassa, mutta pituutta (4,138 m) on 22,5 cm vähemmän. Ibizaan verrattuna se on puolestaan 8 cm pidempi ja 10 cm korkeampi. Myös takaistuimelle mahtuu mukavasti ja tavaratilaa on 400 litraa, joten ulkomittojen ja tilojen yhdistelmä vaikuttaa hyvältä.

Nelivetoa ei valikoimaan kulu. Arona saadaan Suomeen vielä tämän vuoden puolella.


Seat Leon Cupra R

Leon Cupra R on Seatin historian tehokkain katumalli. Käsivaihteisessa mallissa tehoa on 228 kW ja automaatissa samat 221 kW kuin normaalissa Cuprassa. Autoa tehdään ainoastaan etuvetoisena. Valmistusmäärä on rajoitettu 799 kappaleeseen. Suomen tuontiohjelmaan se ei kuulu, joten halukkaat joutuvat hankkimaan auton muita reittejä pitkin.

Ulkoväriksi voi valita mustan tai kaksi eri harmaata, joiden rinnalla kuparinväriset koristeosat näyttävät kieltämättä hyviltä.


Seat Ibiza TGI

VW-konserni kasvattaa myös kaasukäyttöisten autojensa mallistoa. Sekä Seat Ibizan että VW Polon mallistoon liittyvät 66-kilowattiset kahdella teräksisellä maakaasusäiliöllä varustettu 1,0 TGI -versiot.


Skoda Karoq

Karoq on Škodan vastine Seat Atecalle ja Volkswagen T-Rocille, ja se korvaa Yetin. Perehdyimme autoon jo sen ensiesittelyn yhteydessä. Merkille ominaiseen tapaan tilat on venytetty äärimmilleen ja toiminnallisia kikkoja riittää. Kolme erillistä takaistuinta voi joko taittaa kokoon tai poistaa kokonaan, jolloin tavaratilaa on enimmillään yli 1 800 litraa. Perusmuodossakin tilavuus on 521 litraa.

Karoqin saa sekä etu- että nelivetoisena ja moottoreiden tehohaarukka on 85-140 kW. Ennakkonäytössä ei vielä nähty isommasta Kodiaqista tehtyjä Sportline- ja RS-versioita.


Skoda Vision E

Shanghain autonäyttelyssä huhtikuussa paljastettua Škoda Vision E –sähkökatumaasturin koemallia on jatkojalostettu erityisesti keulan muotoilun osalta, joka nyt on lähempänä tulevaa tuotantomallia. Sen pitäisi olla valmiina viimeistään 2021.

Konsernin MEB-perusrakennetta käyttävä auto jakaa tekniikkansa Volkswagen I.D. Crozzin kanssa.


VOLKSWAGEN I.D. Crozz


Shanghaissa huhtikuussa esitelty sähkökäyttöisen katumaasturin koemalli I.D. Crozz on nyt päivitetty. Kakkosversiossa väri on vaihtunut harmaasta punaiseksi. Keulaa ja perää on muutettu, ja auton pitäisi olla nyt 90-prosenttisesti sama kuin tuotantomallissa, jonka valmistus alkaa 2020.

Neliveto on toteutettu kahdella sähkömoottorilla, yhteisteholtaan 225 kW, ja toimintamatka on 500 km luokkaa.


VOLKSWAGEN Up GTI

Volkswagen Polo GTI ei vielä ollut näytillä ennakkotilaisuudessa, mutta toukokuussa ensiesitelty Up GTI kyllä. Se liikkuu 85 kilowatin tehoisella 1,0 TSI -moottorilla iloisesti. Huippunopeus on 197 km/h ja 0-100 km/h -arvo 8,8 sekuntia.


VOLKSAGEN Golf Sportsvan

Volkswagen Golf Sportsvan saa päivityksen myötä samaa uutta tekniikkaa ja varusteita kuin Golf viime keväänä.


VOLKSWAGEN T-Roc

Volkswagen T-Roc on 25 cm lyhyempi ja 8 cm matalampi kuin Tiguan ja 11,5 cm lyhyempi kuin Golf. Se käyttää Tiguanissakin olevaa MQB-perusrakennetta, toisin kuin astetta pienempää kuin Seat Ateca. Tosin Volkswageniltakin on tulossa ensi vuonna vielä pienempi versio, joka saa nimekseen T-Cross. Komponentteja T-Roc jakaa myös Audi Q2:n kanssa. Tuotantoteknisesti se ottaa ilman seuraajaa jäävän Sciroccon paikan Portugalin tehtaalla.

Olemus on ryhdikäs ja laadukas. Terävien linjojen, rohkean värikartan ja runsaiden personointimahdollisuuksien voimin VW haluaa houkutella nuorempaa ostajakuntaa – aivan kuten kaikki muutkin pienten katumaasturien valmistajat. Sisätilat ovat riittävät, ja taaksekin kaksi aikuista mahtuu hyvin. Tavaratilaa on 445 litraa.

Perusmallin (1,0 TSI 85 kW ja etuveto) hinta vastaa suunnilleen perus-Golfia. Toisessa päässä on 2,0 TDI 140 kW nelivedolla ja dsg-vaihteistolla.