Tekniikan Maailman verkkosivustolla aloittaa Kysy toimitukselta -palsta, johon lukijat voivat lähettää mieltään askarruttavia kysymyksiä autoista, liikenteestä, elektroniikasta ja tieteestä. Tekniikan Maailman toimittajat tai avustajat vastaavat kysymyksiin.

Kysymyksiä voi lähettää sähköpostiosoitteeseen kysy@tekniikanmaailma.fi tai tämän jutun lopulla olevalla lomakkeella.


Sähköautojen kehittäminen jatkuu yleisessä ympäristökiimassa kovaa vauhtia. Mennäänköhän tässä entisen sonnin lailla lahtipenkkiin säkki päässä?

Kummallisen vähän on nähty ennusteita siitä, mitä autojen työntövoiman valjastaminen pelkän sähkön varaan merkitsee. Suomessa on yli kolme miljoonaa henkilöautoa. Jos niillä ajetaan 20 000 km vuodessa ja auto kuluttaa noin 20 kWh/100 km, voi jokainen laskea autoiluun kuluvan sähkön määrän vuodessa.

On selvää, että henkilöautojen muuttaminen sähkökäyttöisiksi merkitsee huomattavaa ja pysyvää sähkönkulutuksen nousua. Miten sähkönkulutuksen nousu valtakunnan tasolla hoidetaan? Ydinvoimalatyömailla uhittelevat ympäristöaktivistit yleisen median avustamana eivät ainakaan ota vastuuta.

Yleinen mielipide tuntuu olevan irrallaan sähköntuotannon faktoista. Sähköasioista vastuussa olevat saavat varoa päätään, jos puhuvat muusta kuin tuuli- ja aurinkovoiman miljoonatuilla luodusta sähköntuotannon utopiasta. Autoiluun käytettävä sähkö ei ole sen autuaampaa kuin vihreiden parjaama sähkönkulutus muutenkaan.

Polttomoottorin uskomaton historia ja kehitys vähäpäästöisyyteen on myös tunnustettava tosiasia.

Matti Nikkilä, Liminka

 

Sähköautojen lisääntyminen lisää luonnollisesti sähköenergian tarvetta.

Kaikki Suomen liikennekäytössä olevat noin 2,6 miljoonaa henkilöautoa eivät varmasti muutu kerralla sähköautoiksi, kaikki eivät ehkä ikinä. Vaikka näin kävisi, se kestäisi nykyisellä romutusiällä noin 20 vuotta. Sinä aikana myös sähköntuotantoa, sähköverkkoja ja energiatehokkuutta kehitetään.

Jos kuitenkin oletetaan, että kaikki henkilöautot muuttuisivat kuin taikaiskusta sähkökäyttöisiksi, ne kuluttaisivat vuodessa noin 10,5 TWh. Se on runsaat 12 % Suomen viime vuoden sähkönkulutuksesta ja noin 16 % Suomen omasta sähköntuotannosta.

Olkiluodon ydinvoimalan yksi reaktori tuottaa sähköä vuodessa runsaat 7 TWh. Kyse on isosta, muttei käsittämättömästä muutoksesta.

Sähköautojen lataus aiheuttaa haasteita, jos niitä halutaan ladata samanaikaisesti. Lataus kuitenkin tapahtuu enimmäkseen öisin, ja kulutuspiikkejä on muutenkin mahdollista tasata älykkään latauksen ja sähköverkon ansiosta.

Tulevaisuudessa verkkoon liitetyt sähköautot toimivat myös energiavarastoina, joista tarvittaessa voidaan hetkellisesti myös imeä energiaa. Tekniikka hoitaa sen, että akku on täynnä kuljettajan toivomana ajankohtana. Sähköntuotannon tai sähköverkkojen ei siis pitäisi muodostua sähköautojen yleistymisen pullonkaulaksi.

Velimatti Honkanen


Kysy toimitukselta

  • Käytä nimimerkkiä, jos et halua nimeäsi näkyviin kysymyksesi yhteyteen. Kysymyksiä julkaistaan TM:n verkkosivuilla ja mahdollisesti lehden Postilaatikko-palstalla.
  • Voit jättää yhteystietosi, jotta toimitus voi tarvittaessa ottaa sinuun yhteyttä.