Tekniikan Maailman verkkosivuston Kysy toimitukselta -palstalle lukijat voivat lähettää mieltään askarruttavia kysymyksiä autoista, liikenteestä, elektroniikasta ja tieteestä. Tekniikan Maailman toimittajat tai avustajat vastaavat kysymyksiin. Huomioithan, että vastauksen tuottamisessa voi kulua hieman aikaa.

Kysymyksiä voi lähettää sähköpostiosoitteeseen kysy@tekniikanmaailma.fi tai tämän jutun lopulla olevalla lomakkeella.

Aiemmat kysymykset löytyvät täältä.


Jos ohitettava ryhtyy lisäämään nopeutta ja näin saa aikaan ohittajan sulkuviivan ylityksen, kumpi rikkoo lakia? Minusta todellinen syyllinen on kilpailutilanteen aikaan saanut ohitettava.

”Uusi ajokortti”.

Tieliikennelain 19 §:n 2 momentti: ”Ohitettavan on, havaittuaan ohituksen vasemmalta, pysyteltävä niin oikealle kuin se muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen on mahdollista, eikä hän saa lisätä nopeutta”.

Sanamuoto on kirjoitettu ajatellen perinteistä maantietä, jossa kaistoja on yksi suuntaansa eli ohittaja joutuu ylittämään keskiviivan. Tulevassa uudessa laissa nopeuden lisäämiskielto pitäisi kirjoittaa myös useampikaistaista ajorataa ajatellen, jossa ohitus voi tapahtua myös oikealta.

Kilpa-ajotilanteet liikenteessä ovat aina vaarallisia. Vastaus kysymykseen on se, että molemmat kuljettajat syyllistyvät tieliikennelain vastaiseen toimintaan, jollei ohittaja keskeytä ohitustaan ennen sulkuviivaa.

Mäen harjanteelle tai näkyvyydeltään rajoitettuun kaarteeseen venyvä ohitustilanne muuttuu hetkessä hengenvaaralliseksi. Pienikin ohitettavan suorittama nopeuden lisääminen vaikuttaa merkittävästi ohitusmatkan pituuteen. Se on vaarallista liikennekiusaamista.

Olavi Lempinen


Aiemmat kysymykset löytyvät täältä.

Kysy toimitukselta

  • Käytä nimimerkkiä, jos et halua nimeäsi näkyviin kysymyksesi yhteyteen. Kysymyksiä julkaistaan TM:n verkkosivuilla ja mahdollisesti lehden Postilaatikko-palstalla.
  • Voit jättää yhteystietosi, jotta toimitus voi tarvittaessa ottaa sinuun yhteyttä.