Perusteellisesti uusittu Land Rover Discovery on sikäli odotetun näköinen, että se noudattaa Range Roverin ja Land Roverin nykyistä muotokieltä ja on selvästi edeltäjiään sulavamman näköinen. Yhtäläisyyttä neljään edelliseen Discovery-sukupolveen tuovat takamatkustajienkin pääntilan takaava pieni porras katossa sekä keskilinjasta sivuun sijoitettu takarekisterikilpi.

Pariisin autonäyttelyn yhteydessä julkistettu ja keväällä myyntiin tuleva uusi Discovery pohjautuu muiden uuden sukupolven Land Roverien tapaan alumiinisen perusrakenteeseen, minkä kerrotaan tuovan enimmillään jopa 480 kilon painonsäästön edeltäjään verrattuna. Silti massaa on yli kaksi tonnia.

Discovery pohjautuu muiden uuden sukupolven Land Roverien tapaan alumiinisen perusrakenteeseen, mutta on teknisesti lähempänä Range Rover Sportia kuin Discovery Sportia. Discovery on aina nelivetoinen ja haluttaessa seitsenpaikkainen. Kaikkien istuimien luvataan sopivan täysikasvuisten henkilöiden kuljetukseen, joskin Pariisin autonäyttelyssä tehdyn koeistunnan perusteella väite on kolmannen rivin osalta vahvasti liioiteltu. Istuinlämmityksen saa kaikille seitsemälle paikalle, ja Isofix-kiinnikkeitä on yhteensä viidet, kaikilla 2. ja 3. rivin paikoilla.

Ulkomitat ovat kasvaneet, sillä pituutta on nyt 4,97 metriä, peräti 13,5 cm entistä enemmän.

Moneen tarpeeseen

Ensiluokkaiset maasto-ominaisuudet ovat tietenkin itsestäänselvyys, mutta niiden ohella suunnittelua on valmistajan mukaan ohjannut käytännöllisyys ja soveltuvuus eri sukupolvien tarpeisiin. Discoveryn matkustamossa on enimmillään yhdeksän usb-porttia, kuusi 12 voltin latauspistettä ja runsaasti säilytystilaa. Esimerkiksi keskikonsolin lokeroon luvataan mahtuvan neljä iPadiä tai kaksi kahden litran juomapulloa. Kojelaudan ilmettä hallitsee 10-tuumainen kosketusnäyttö. Jaguar F-Pacen yhteydessä esitellyn, auton avaimena toimivan aktiivisuusrannekeen saa myös Discoveryyn.

Moottorivalikoiman ytimen muodostaa kolmilitrainen V6 bensiini- ja dieselkäyttöisenä (190 ja 250 kW), mutta ensi kertaa tulee tarjolle myös kaksilitrainen diesel, vieläpä kahtena tehoversiona: yhdellä turbolla Td4 132 kW ja kahdella turbolla Sd4 176 kW. Myös kaksilitrainen bensiinimoottori löytynee keulalta ainakin Kiinassa, missä Discoa myös ryhdytään valmistamaan paikallisille markkinoille. Vaihteistona on aina kahdeksanvaihteinen automaatti.

Maavaraa riittää

Maastokelpoisuudesta antaa osviittaa maavara, jota on ilmoituksen mukaan yli 28 cm. Mukana on luonnollisesti kaikki Land Roverin maastoajo-ominaisuuksia parantava tekniikka – eikä sitä ole vähän. V6-malleissa vakiona olevan ilmajousituksen ansiosta sisäänastumiskorkeutta saadaan laskettua neljän sentin verran. Discoveryn vahvuuksiin kuuluu myös enimmillään 3 500 kg:n suuruinen vetomassa.

Perusmalli Td4 S-varustetasolla maksaa 70 341 euroa. Toisessa päässä on 3,0 Si6 eli bensiini-V6, joka huipputason HSE Luxury -varustein maksaa 126 864 euroa. Yhtiön tapaan tarjolla on myös First Edition -malli, jonka moottorina on V6-diesel ja hintana 121 946 euroa.