Jos kaikki siirtyisivät käyttämään vuokra- tai yhteiskäyttöautoja, autoilun kustannukset nousisivat rajusti, arvioi LänsiAuton toimitusjohtaja Tommi Köninki Talouselämässä.

Köninki muistuttaa Talouselämässä, että tällä hetkellä autokauppa pyörii paljolti käytettyjen autojen jäännösarvon ympärillä. Jäännösarvo tarkoittaa arvoa, joka autosta on jäljellä, kun se vaihdetaan uuteen. Jos jäännösarvo putoaa pienemmäksi kuin kuluttajan jäljellä oleva velka autosta, auton ostamisen kynnys nousee nopeasti.

Jos kaikki siirtyisivät käyttämään vuokra-autoja tai yhteiskäyttöautoja, käytettyjä autoja ei ostaisi enää kukaan, jolloin niiden jäännösarvot romahtaisivat. Se taas tarkoittaisi, että leasing- ja vuokrayhtiöt joutuisivat nostamaan roimasti omia hintojaan. Kaiken autoilun hinta siis nousisi.

Köninki muistuttaa myös Talouselämässä, että  yhteiskäyttöautot sopivat parhaiten urbaanialueille, mutta siellä auton omistajien osuus koko väestöstä on jo nyt alhainen.

”Vaikea keksiä, miksi joku Herttoniemessä haluaisi yhtäkkiä auton alleen ajaakseen päivittäin töihin kantakaupunkiin. Helpommin, nopeammin ja halvemmalla matka sujuu joka tapauksessa metrolla”, sanoo Köninki.

Köninki sanoo Talouselämässä, että itseohjautuvien robottiautojen läpimurto on vielä ”fantasiaa”.

”Itsestään ajavan auton vallankumous on kaukaa haettu futuristinen fantasia, jossa tuntuvat menevän sekaisin kulutustottumusten muutokset, omistamisen mieltymykset ja tavallisten ihmisten autoiluun sekä liikkumisen vapauteen liittyvä mielenkiinto. (…) Yksikään itseohjautuva auto ei osaa tulkita tietyömaan betoniporsaita vielä todella pitkään aikaan.”