Vaikka joukkoliikenne ei herättäisi suurta innostusta, Lontoon uudesta kaksikerroksisesta Routemaster-bussista on vaikea olla pitämättä. Moderni mutta sopivasti retrohenkinen bussimalli esiteltiin vuonna 2012 korvaamaan eläkkeelle jäänyt klassinen AEC Routemaster.

Uusi sarjahybriditekniikkaan perustuva bussi liikkuu sähkömoottoreilla, ja sen akkuja ladataan dieselmoottorilla ja jarrutusenergialla. Mallissa on kaikki klassisen Lontoon-bussin ominaispiirteet – jopa iso ja avoin takasilta, jonka kautta kyytiin on helppo hypätä.

Nyt uusi Routemaster uhkaa kuitenkin jäädä vain linja-autohistorian alaviitteeksi, sillä sen valmistus tulee pian päättymään. Malli on liian kallis jo ennestään korkeista lippujen hinnoista kärsivälle Lontoon kaupungille.

Lontoon pormestari Sadiq Khan on ilmoittanut, ettei kaupungin liikennelaitos tule tilaamaan enempää uuden sukupolven Routemaster-busseja – ei ainakaan seuraavaan neljään vuoteen.

Jatkotilauksista pidättäytyminen liittyy marraskuiseen päätökseen säilyttää matkalippujen hinnat nykyisellään vuoden 2020 loppuun saakka.

”Hintojen jäädytys säästää tavalliselta kotitaloudelta 200 puntaa tulevien neljän vuoden aikana”, Khan sanoi marraskuussa. Hän uskoo säästöillä olevan suuri merkitys, kun lontoolaisia kannustetaan joukkoliikenteen piiriin.

routemaster_lontoo_bussi_b_w

Mennään bussilla! Uusi Routemaster muistuttaa monella tapaa klassista AEC Routemasteria.

Pidetty mutta vikaantuva

Vuonna 1956 käyttöönotettu ja vuoteen 1968 saakka valmistettu klassinen Routemaster-bussi mielletään niin olennaiseksi osaksi Lontoon katukuva, että se oli vakituisessa käytössä vuoteen 2005 saakka. Monet sen korvaajiksi tarkoitetut mallit tulivat ja menivät, mutta Routemaster pysyi.

Bussimalli saattoi ratkaista jopa vuoden 2008 pormestarinvaalin: Istuva pormestari Ken Livingstone halusi täyttää Routemasterin jättämän aukon moderneilla matalalattiamalleilla ja nivelbusseilla, ja haastaja Boris Johnson lupasi uuden Routemaster-mallin. Johnson tuli valituksi.

Uuden mallin muotoilun suunnitteli muistakin Lontoon maamerkeistä tunnettu Thomas Heatherwick, ja sitä alkoi valmistaa pohjoisirlantilainen Wrightbus.

Britannian nykyinen ulkoministeri Boris Johnson tunnetaan meillä lähinnä Brexit-äänestyksessä eroa kannattaneen puolen äänitorvena. Hän toimi Lontoon pormestarina vuosina 2008–2016, ja uusi Routemaster on niin selvästi hänen lehtolapsensa, että malli tunnetaan paremmin lempinimillä Boris-bussi ja Borismaster.

Oli värikkäästä Johnsonista mitä mieltä tahansa, hänen jälkeensä jättämästä bussimallista on tullut pidetty osa Lontoon uutta katukuvaa, ja sen uusvanha takaovi, kaksi portaikkoa ja esteettömän kulun takaava kesiovi ovat osoittautuneet hyviksi ratkaisuiksi. Toisaalta bussi on saanut myös moitetta hämäryytensä ja kuumuutensa takia, ja sen hybriditekniikan kanssa on ollut ongelmia.

Hintava uusi malli on ollut alusta alkaen. Autojen hinnaksi on muodostunut noin 350 000 puntaa (noin 410 000 euroa) kappaleelta, kun muiden vastaavien bussien hintojen lasketaan olevan noin 50 000 puntaa halvempia.

Eivät ne heti katoa

Jos uusi Routemaster syntyi vaalilupauksen seurauksena, nyt sen valmistus myös päättyy samalla tavalla.

Lontoon uusi, toukokuussa 2016 alkoittanut pormestari Sadiq Khan lupasi jo kampanjansa aikana, että joukkoliikenteen lippujen hinnannousua hillitään, ja yhtenä keinona oli pidättäytyä uusien Routemastereiden tilauksista. Nyt vaalilupaus on pantu täytäntöön.

Busseja valmistava Wrightbus ilmoitti jo aikaisemmin, että tuotantolinja pysähtyy muutamassa kuukaudessa, jos uusia tilauksia ei tule. Tammikuussa 2016 tehdyn tilauksen viimeiset autot toimitetaan kesällä 2017.

Boris Johnsonin tavoitteena oli, että vuoteen 2020 mennessä Lontoossa olisi 2 000 uutta Routemaster-bussia, mutta nyt määrä tulee jäämään, ainakin toistaiseksi, vain noin tuhanteen jo tilattuun bussiin.

Tulevaisuudessa Lontoon liikennelaitoksen uskotaan tilaavan dieselsähköisten hybridibussien sijaan täyssähköisiä malleja, sillä tavoitteena on parantaa kaupungin ilmanlaatua. Siten uusia Routemaster-tilauksia ei olisi odotettavissa vuoden 2020 jälkeenkään.

Kaksikerrosbussien ystävien ei silti tarvitse vaipua epätoivoon. Tähän mennessä tilatut Routemasterit pysyvät käytössä vielä vuosia, ja Lontoossa voi niiden ohella nähdä muitakin kaksikerroksisia linja-autoja, vaikkakin ehkä hieman tylsempiä. Ja myös se aito ja alkuperäinen AEC Routemaster on edelleen käytössä perinnelinjalla 15H.

Vuosina 1956–1968 valmistettu malli liikennöi edelleen Lontoossa linjalla 15H.