Vaikka Lotus väittää myyvänsä Elisen kolmatta sukupolvea, ei auton ulkonäössä ole kovin suurta eroa ensimmäisen vuonna 1996 esitellyn mallin kanssa. Parin vuosikymmenen aikana kaksipaikkaista avoautoa on valmistettu lähes 33 000 kappaletta, joka on Lotukseksi kunnioitettava määrä.

Kaikkiin Elise-malleihin on tehty pieniä päivityksiä, mutta tärkein uutuus on Sprint, joka yrittää tavoittaa yhtiön alkuperäisen filosofian. Yhtiön perustaja Colin Chapman oli aina sitä mieltä, että moottorin ei tarvitse olla kovin suuri tai tehokas, jos auto on riittävän kevyt.

Uudessa Elise Sprintissä käytetään runsaasti hiilikuituosia, joiden avulla painoa on pudotettu 41 kiloa. Nyt vaaka pysähtyy näyttämään 798 kilon omamassaa. Laihdutuskuurin yhteydessä autoon on vaihdettu litiumioniakku (- 9 kg), hiilikuituiset kilpaistuimet (- 6 kg) ja uudet taotut kevytmetallivanteet (- 5 kg). Hiilikuitua käytetään monissa auton osissa ja takalasi on muovia (yhteensä – 6 kg).

Kaikilla kevennyksillä on päästy hyvään tehopainosuhteeseen, vaikka autossa olisi 1,6-litrainen sata kilowattia kehittävä vakiomoottori. Mekaanisesti ahdetulla (162 kW) meno on tietenkin vielä paljon hurjempaa.

Sprintin lisäksi myös kaikkien muiden Elise-mallien ulkonäköä on hiottu uudella etukappaleella ja takapaneelilla. Lisäksi takana on kaksi valoa aiemman neljän sijaan.

Sisällä on uusi keskikonsoli ja vaihteenvalitsimen alaosa on avoin. Se on kaunis ja tietenkin kevyempi kuin aiempi rakenne. Mittaristo on saanut uuden grafiikan ja lisävarusteena on nyt saatavissa uusi tietoviihdejärjestelmä, johon voi liittää iPodin.

Uuden Lotus Elise Sprintin hinta on Iso-Britanniassa 37 300 puntaa (noin 45 000 euroa) ja tehokkaampi Sprint 220 on 7 000 puntaa kalliimpi.