Challenger SRT Demon on aikuisten oikeasti nopea auto, sillä mekaanisesti  ahdetusta 6,2-litraisesta V8-moottorista otetaan jopa 840 amerikkalaisen hevosvoiman (622 kW) teho ja 1 044 newtonmetrin vääntömomentti. Erityislaatuista näissä suoritusarvoissa on, että autolle tarjotaan kolmen vuoden ja 36 000 mailin takuu – tarkoin ehdoin tietenkin.

Jos auto alittaa 10 sekunnin ajan tai ylittää 135 mph:n loppunopeuden, se pitää varustaa turvakaarella.

Demonin lehdistötiedotteessa auton kerrotaan olevan niin nopea, että kiihdytysajojen amerikkalainen pääjärjestö NHRA on kieltänyt sillä kiihdyttämisen kilpailuissaan ja tilaisuuksissaan. Tämä kuulostaa kummalliselta etenkin kun samalla kerrotaan, että autolla on päästy varttimaililla NHRA:n mittaamaan 9,65 sekuntin aikaan ja 140 mph:n (225 km/h) loppunopeuteen.

Ja lisävarustelistalta löytyy muun muassa kapeat kiihdytysajoon tarkoitetut eturenkaat.

Kilpailukiellossa ei ole kyse mistään dramaattisesta, sillä ongelma on ainoastaan siinä, että jos auto alittaa 10 sekunnin ajan tai ylittää 135 mph:n loppunopeuden, se pitää varustaa turvakaarella. Eli, jos tällä autolla aikoo kiihdytellä NHRA:n sanktioimissa tapahtumissa, pitää sillä kiihdyttää joko huonosti, tai sitten autoon pitää asentaa kaaret. Ja todennäköisesti kaarien tarjoajia riittää kaikille halukkaille.

Kiihdytysautoilijan paketti tulee laatikossa. Vain kaaret puuttuvat.

SRT Demon on vastaus amatööriratoja parin viime vuoden ajan dominoineelle Tesla Model S:lle, jonka uusimmilla versioilla pääsee 10,6 sekunnin aikoihin melkein ilman käsiä, kunhan hoksaa tilausta tehdessä jättää kaikki painavat lisävarusteet pois.

Dodgen aiempi räyhänhenki Challenger SRT Hellcat ei ole tähän oikein pystynyt vastaamaan. Mutta Demon pystyy, joskin lisävarustelistalta pitää poimia kiihdytyspaketti ja kuljettajalta vaaditaan vähän enemmän taitoa. Aivan kädetön kuljettaja Demonilla ei kiihdytä, koska kyseessä on ensimmäinen tuotantoauto, joka nostaa liimaradalla eturenkaat ilmaan.

Huippukiihtyvyyteen ei päästä pelkillä huipputehoilla, vaan kahdeksanvaihteinen automaattivaihteisto ja sen momentimuunnin on optimoitu kiihdytysajoon. Vaihteisto on myös varustettu transbrake-toiminnolla, joka lukitsee vaihteiston lähtötilanteessa, jotta moottorin ahtopaine saadaan nostettua korkealle ennen lähtöä ja voimalinjasta saadaan ”löysät pois”. Transbrake vapautetaan ratin takana olevalla vaihdevivulla.

Kiihdytysajo-ohjelmalla myös ajonvakautus ja iskunvaimennus säätyvät suoritusta tukeviin asetuksiin. Mekaaninen ahdin on isompi kuin ”vain” 707-hevosvoimaisessa Hellcatissä, ja lisäksi kiihdytystilanteessa auton ilmastointilaite voidaan valjastaa ahtoilmanjäähdyttimen avuksi. Perusteellista työtä.

Tesla, saammeko vastauksenne?