Ladattavien hybridiautojen suosio kasvoi viime vuonna – jopa pieneksi ”buumiksi” asti, kertoi Trafi tiedotteessaan torstaina.

Vaihtoehtoisten käyttövoimien ensirekisteröintimäärä kasvoi 75 prosentilla ladattavien bensahybridien suosiosta johtuen.

Viime vuonna perinteisiä bensiinikäyttöisiä henkilöautoja ensirekisteröitiin 13 prosenttia ja dieselkäyttöisiä 2 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna.

Sen sijaan vaihtoehtoisilla käyttövoimilla (ladattavat hybridit, sähkö, kaasu, flexifuel ja vety) kulkevia henkilöautoja ensirekisteröitiin 1 610, joka on 75 prosenttia enemmän edellisvuoteen verrattuna.

”Viime vuoden ensirekisteröintien perusteella näyttää siltä, että vaihtoehtoisista käyttövoimista erityisesti ladattavien hybridien määrä on ollut kasvussa. Voisi sanoa, että niiden kohdalla onkin menossa jopa pienoinen buumi”, sanoo tiedotteessa Trafin tietojohtaja Juha Kenraali.

”Täyssähköautojen suhteen vastaavaa kasvua ei kuitenkaan ole tapahtunut, vaan niiden ensirekisteröintimäärä on jopa lievästi laskenut viime vuonna. Näyttääkin siltä, että täysin markkinavetoisesti, ilman edistäviä toimenpiteitä vähä- ja nollapäästöisten autojen määrä ei kokonaisuutena lisäänny toivotulla tavalla”, summaa Kenraali.

Sähköautojen yleistyminen ajoittui vuosille 2013–2015, jolloin yritysten oli mahdollista hyödyntää leasingautojen hankinnassa täysimääräisesti työ- ja elinkeinoministeriön sähköautoille myöntämää energiatukea. Energiatukeen oli oikeutettu, mikäli ajoneuvo hankittiin ja otettiin käyttöön vuoden 2015 loppuun mennessä. Sähköautojen ensirekisteröinnit kääntyivät laskuun vuonna 2016.

Vaihtoehtoisista käyttövoimista suurin muutos on tapahtunut flexifuelissa, jonka suosio on tippunut yli 90 prosentin osuudesta reiluun prosenttiin 2010-luvun aikana. Samaan aikaan etenkin ladattavien hybridien tarjonta on monipuolistunut, mikä näkyy niiden markkinaosuuden kasvussa.

Ladattavien bensiinihybridien osuus vaihtoehtoisista käyttövoimista on jo lähes 70 prosenttia, mikä tasaa flexifuelin ja sähköautojen suosion hiipumista.