Mercedes-AMG esitteli maanantai-iltana  pitkään huhutun hyperautonsa, joka tuo Formula 1 -auton tasoisen suorituskyvyn katukäyttöön, yhtiö kehui tiedotteessaan.

Tiedotteen mukaan yhtiön esittelemä Mercedes-AMG Project ONE on ”todennäköisesti kunnianhimoisin suuren autovalmistajan koskaan toteuttama urheiluautoprojekti”.

Mercedes-AMG Project ONE -auton bensiinimoottorina on Formula 1 -pohjainen 1,6-litrainen V6. Yhtiön mukaan suurin ero  F1-luokassa käytettyyn voimanlähteeseen on moottorin suurimman kierrosluvun rajoittaminen 11 000 kierrokseen minuutissa F1-autossa sallitun 15 000 kierroksen sijasta.

Mercedes-AMG Project ONE

Mercedes-AMG Project ONE

Bensiinimoottorin rinnalla autossa on neljä sähkömoottoria. Kaksi sähkömoottoria huolehtii voiman välittämisestä etupyörille, joten Formula 1-autosta poiketen Mercedes-AMG Project ONE on nelivetoinen. Kolmas sähkömoottori on yhteydessä pakokaasuahtimen kompressori- ja turbiinisiipipyörien akseliin pitäen turboahtimen pyörimässä jopa 100 000 rpm/min nopeudella, vaikka kuljettaja on nostanut jalan kaasulta. Tällä rakenteella eliminoidaan turboviive kaikissa tilanteissa.

Neljäs sähkömoottori on yhteydessä kampiakseliin ja tuottaa parhaimmillaan 120 kilowatin lisätehon.

Mercedes-AMG Project ONE on myös ladattava hybridi, joka kykenee liikkumaan päästöttömästi 25 kilometriä pelkän sähkön voimin.

Suorituskyky ei jätä toivomisen varaa. Race Start -lähtöjärjestelmää käytettäessä kiihdytys 0–200 km/h vie alle kuusi sekuntia. Huippunopeus on yli 350 km/h.

Auton hinnaksi tulee yli 2,5 miljoonaa euroa. Niitä valmistetaan vain 275 kappaletta, ja kaikki on myyty jo ennakkoon. Kaduilla ensimmäisiä autoja ei nähdä vielä ainakaan puoleentoista vuoteen.