Sähköautojen akut ovat kalliita ja painavia, joten autoissa ei voi käyttää energiasisällöltään (kWh) erityisen suuria ajoakkuja. Tästä johtuen toimintamatka täydestä latauksesta jää lyhyehköksi, etenkin pienissä ja halvemmissa sähköautoissa. Niinpä isojen teiden varsille toivotaan nopean matkan jatkamisen mahdollistavia pikalatureita, mielellään pian.

Nykyisillä pikalatausstandardeilla tähän ei vielä aivan päästä. Japanilainen Chademo-standardi mahdollistaa enimmillään 50 kilowatin lataustehon, eli sillä päästään periaatteessa tunnin latauksella 50 kWh:n lataukseen eli noin 300 maantiekilometrin toimintamatkaan. Eikä kukaan halua odottaa niin pitkään, etenkin jos laturille joutuu jonottamaan.

Eurooppalais-amerikkalainen standardi CCS yltää parhaimmillaan noin 95 kilowatin lataustehoon, joka on vain vähän parempi, ja toistaiseksi sitä käyttäviä autoja on vielä vähän.

Teslan lataustehot nousevat jopa 135 kilowattiin, mutta tästä ei ole hyötyä muille sähköautoilijoille, koska Tesla käyttää omia latureitaan ja omia latausasemiaan. Adaptereiden avulla Tesla-autoilijat voivat kuitenkin käyttää muilla asemilla tai latauspisteillä esimerkiksi Chademoa.

Autoteollisuudessa ja latauslaitteiden valmistajien parissa tavoitteena ovat kuitenkin paljon suuremmat lataustehot. Bussien lataamiseen löytyy markkinoilta jo 450 kilowatin latureita, joissa käytetään 920 voltin latausta. Ja vastaavat korkean jännitteen laturit ovat tulossa myös henkilöautopuolelle, esimerkiksi 300-kilowattisina.

Näillä tehoilla päästäisiin ainakin periaatteessa Chademon laturin tunnin latauksesta kymmenen minuutin lataukseen. Ja se on jo ratkaisevasti parempi juttu. Tosin toistaiseksi huippunopeassa latauksessa eletään muna-kanavaihetta, jossa jää nähtäväksi tulevatko ensin latausasemat vai niiden käyttöön sopivat autot.

Bussien lataamiseen löytyy markkinoilta jo 450 kilowatin latureita.

Mutta samaan aikaan kotilatausasemien tehotavoitteet menevät jopa vastakkaiseen suuntaan.

On tärkeä ymmärtää, että julkisissa pikalatausasemissa laturi on siinä jääkaapin kokoisessa latauslaitteessa, joka muuntaa korkeajännitteistä vaihtosähköä (AC) akkuun suoraan sopivaksi tasasähköksi (DC). Kotilatauksessa tai muuten hitaammassa latauksessa sen sijaan käytetään sähköautoon sisäänrakennettua laturia. Latauspisteestä otetaan sähköverkon tuottamaa vaihtosähköä paljon pienemmillä tehoilla, ja se muutetaan tasavirraksi vasta auton laturissa.

Tehokkaimmat sähköautojen sisäiset laturit ovat 22-kilowattisia. Renaultilla oli vähän aikaa käytössä jopa 43-kilowattiset laturit, mutta niistä on Zoen päivityksen myötä luovuttu.

Renaultissa tehokas laturi on tarpeen, koska DC-pikalataus ei siinä toimi. Toisaalta pikalaturien pioneereihin kuuluva Tesla kurotti Model S:ssä parhaimmillaan 22-kilowatin AC-laturiin, mutta Model X:ssä valmistaja on tyytynyt 11 kilowattiin. Sillä 100-kilowattituntisen akun täysi lataus ottaa käytännössä kymmenen tuntia. Aika monissa edullisemmissa sähköautoissa 6,6 kilowattia on maksimi.

4000 € menoerä

Autojen omat laturit ovat kallista tekniikkaa. Latausteho voi maksaa jopa kaksisataa euroa per kilowatti, joten 22 kilowatin laturi tuo auton valmistuskustannukseen 4000 euron menoerän.

Kun akut ovat valmiiksi tosi kalliita, ei olisi ihme, jos sähköautovalmistajat pyrkisivät kalliista AC-latureista eroon. Esimerkiksi ABB:llä on jo tarjolla noin 20 kilowatin DC-kotilaturi, jossa vaihtosähkön tasasähköksi muuntava laturi on seinälaatikossa. Jos autovalmistaja saa asiakkaan ostamaan sellaisen, riittää auton sisäiseksi laturiksi hyvinkin pienitehoinen, halpa ratkaisu.

Ja ABB:n tähtäimessä on tällaiset autovalmistajat. Tällä hetkellä yhtiöllä on jo sopimus kiinalaisen autovalmistajan Denzan kanssa, mutta muitakin varmasti kosiskellaan.

Yksityisasiakkaille DC-kotilaturi ei ole tällä hetkellä myynnissä. Ja jos olisi, niin se maksaisi oletettavasti vähintään sen 4000 euroa plus työt ja tilpehöörit. Auton omistajalle tehokas integroitu laturi olisi todennäköisesti halvempi, mutta kuinka moni sellaista loppujen lopuksi tarvitsee? Kokemuspohjaista tietoa on toistaiseksi vain vähän tarjolla.