Vakavissa liikenneonnettomuuksissa nuorten ja iäkkäiden kuljettajien osuus ylikorostuu suhteessa heidän ajamiinsa kilometreihin. Ilmiö ei ole pelkästään suomalainen.
Liikenneonnettomuus on maailmanlaajuis…

Tilaa ja lue tämä artikkeli

sekä vaikka kaikki TM:t vuodesta 1953 alkaen.

TilaaKirjaudu

Tekniikan maailma

Keskustelu

Pääset kommentoimaan juttua kun olet kirjautunut.

Rekisteröidy

3 vastausta artikkeliin “Mistä liikenneonnettomuudet todella johtuvat? Ylinopeus ei ole tärkein selitys”

  1. Auto-m sanoo:

    On päivänselvä asia, että jokseenkin järjellisillä ”selväjärkisen” kuskin ajamilla ylinopeuksilla ei ole juuri mitään tekemistä kuolonkolareiden kanssa. Moni tälläkin palstalla on inttänyt tätä itsestäänselvyyttä vastaan vuosia.

  2. Herbert sanoo:

    Nyt punnitaan se, kuka ymmärtää onnettomuuden synnyn ja onnettomuuden seurausten eron.

  3. Auto-m sanoo:

    Nyt punnitaan myös se, kuka ymmärtää, että jos onnettomuutta ei synny, ei tule myöskään seurauksia. Jos huumehörhö ajaa 200 km/h pöpelikköön, niin silloin kyse ei ole ylinopeusonnettomuudesta, jota voitaisiin esimerkiksi automaattisella nopeusvalvonnalla puuttua. Kyse on siitä, että täysin liikenteeseen kuulumaton henkilö ajaa täysin säännöistä ja järjestä piittaamatta. Jos Pertti ajaa työmatkallaan hyvissä olosuhteissa tyhjällä tiellä 100 km/h alueella 112 km/h, eikä synny onnettomuutta (kuten tutkimuksien mukaan ei synny), niin ei tule myöskään seurauksia. Jos olosuhteet ovat huonot, niin Pertti ymmärtää kyllä laskea nopeuttaan. Ongelma on siinä, että liikenteen valvonta ja rangaistukset keskittyvät Perttiin, eikä huumehörhöön, joka ei välitä kameroista tai edes poliisille kiinnijäämisestä juuri mitään.

    Tähän vielä päälle ne sairaskohtaukset ja dementikot.

Vastaa