Näinkin voi käydä: Jäähdyttelykierroksella testiauton ohjaamossa syntyi nyrkkitappelu

Kilpa-ajotaustainen autotoimittaja Robert Koistinen kertoo Oho!-kolumnissaan kömmähdyksistään, joita ei ole aikaisemmin julkaistu. 

***

Perinteinen Scandinavian Sports Car of the Year  -urheiluautovertailu tehdään kerran vuodessa pohjoismaisena yhteistyönä Etelä-Ruotsin Knutstorp Ringillä. Ruotsi ja Tanska järjestävät autot, ja Suomi vastaa virallisten kierrosaikojen ajamisesta. Jokaisesta maasta on liuta valokuvaajia, joiden ottamat teokset ovat vapaasti käytettävissä.

Itse ajan siis kierrosajat, ja vierelläni on aina joku, joka vastaa siihen käytettävien laitteiden hallinnasta. Eräällä kertaa sattui erikoinen episodi, ja silloin vierelläni istui testituottaja Aimo Niemi.

Allamme oli Lotus Exige, joka on hyvän sivuttaispitonsa ja tarkkuutensa ansiosta mainio rata-auto. Olimme juuri onnistuneet ajamaan erinomaisen kierrosajan, jonka jälkeen olimme jäähdyttelykierroksella.

Vaikka jäähdyttelykierros ajetaan selvästi aika-ajokierrosta hitaammin, on silloinkin vauhtia normaaliajoon verrattuna paljon. Huomasin kiemurtelevissa yhdistelmämutkissa, että Aimo nojailee rytmikkäästi aina sisäkaarteen puolelle. Koska kierroksia oli ajettu jo toista päivää, oli liike hyvin luonteva ja hyvin opittu.

Kun lähestyimme oikealle kaartavaa mutkaa, päätin sekoittaa Aimon kehoon syntynyttä automaatiota. En kääntänytkään oikealle, vaan ohjasin hetkellisesti vasemmalle, jolloin Aimo nojasi samaan suuntaa kun sivuttaisvoimatkin. Tämä tarkoitti luonnollisesti sitä, että Aimo iskeytyi sivuoveen, mikä näytti tosi hupaisalta.

Aimon mielestä siinä ei ollut mitään hauskaa, ja hän protestoi tilannetta lyömällä minua nyrkein. Armeijamainen pila oli jo ennen varikolle tuloa molempien mielestä hauska, eikä siitä sen enempää.

Tai oikeammin, ei se ihan siihen jäänyt. Kaksi ruotsalaista valokuvaajaa oli nähnyt ”nyrkkitappelun” radan varrella, ja he juoksivat varikkopilttuuseemme ihmettelemään, että mistä oikein oli kyse.

Yritimme vastata mahdollisimman väkevillä pokerinaamoilla, että näillä konstein saadaan kuljettajan aggressiot paremmalle tasolle hyvää kierrosaikaa varten. Hetken he jopa uskoivat meitä.

***

Lue aiemmat Oho!-kolumnit:

Talvitestissä avautui mahdollisuus käydä hiihtämässä, mutta tämän enemmän pieleen voitelu ei olisi voinut mennä

Insinöörit vertasivat kierrosaikojani oikeaan kilpakuskiin, ja paperit olivat pudota lattialle

Edessä oli niin vaatimattoman näköinen hyppyri, että siitä teki mieli hypätä – huono idea

Autotestin kaikki muistiinpanot olivat iPadin muistissa – ja sitten se mystisesti katosi

Nostin Suzukin kahdelle renkaalle unkarilaisella testiradalla – ”Onko siitä pakko kirjoittaa?”

Suzuki Ignis kaatui väistökokeessa, mutta tehtaan omalla testiradalla meitä odotti jotain vielä oudompaa

Käänsin väistökokeessa kiikkerältä tuntuvan Suzuki Ignisin rattia – seuraavaksi menimme katon kautta ympäri

Corvetten jarruun tuli mystinen vika – mekaanikolla oli vaikeuksia pidätellä nauruaan

Pimeydessä meitä odotti renkaita, betonia ja akselinpaloja – Luojan kiitos ettei ajettu täysiä!

Lainasimme salaa työkaverin sanelukonetta testiajoon, ja seuraukset olivat kohtalokkaat

Kaksi TM:n toimittajaa lähti päiväksi testaamaan autoja – saimme aikaiseksi vain valokuvan toimittajan pakaroista

Rengassavua ja järkyttyneitä ilmeitä – ”Sladi” meni vähän pitkäksi

Fiat Abarthilla törmääminen turvakaiteeseen tuli toimitukselle yllättävän kalliiksi

Vaarallinen nokkakolari oli rengastestissä enemmän kuin lähellä

Tein rallikilpailussa täydessä vauhdissa rajun käännöksen – ja sitten näin yleisön ilmeet

Eksyin Puolassa Kris Meeken ralliautolla – ja pian vasemmalla näkyi iso linna

Ajattelin yllättää Hondan insinöörit 360 asteen käännöksellä, mutta en ottanut huomioon yhtä asiaa

Ajoin Mika Salon autolla seinään

Avainsanat Oho!

Keskustelu

Alibi
Anna
Deko
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti
×

Kirjauduit palveluun rekisteröityneenä käyttäjänä. Voit osallistua keskusteluihin ja lukea palvelun maksuttoman sisällön. Tilaamalla saat käyttöösi koko digipalvelun.

HUOM! Jos sinulla on voimassa oleva Tekniikan Maailman tilaus, niin kirjaudu asiakasnumerolla ja sähköpostiosoitteella. Ongelmatilanteissa voit ottaa yhteyttä asiakaspalveluun ja päivitämme asiakastietosi.

Voit myös tilata palvelun käyttöösi tästä.