Autonäyttelyjen suola ovat erilaiset muotoilututkielmat ja prototyypit. Ne ovat koemalleja, joilla testataan muotoilun tai teknologian toimivuutta, tai sitten niillä yksinkertaisesti pohjustetaan jonkun uutuusmallin tuotantoon tulemista.

Niitä näkee isossa näyttelyssä melkein joka osastolla, mutta paikallisen autoliikkeen isostakaan lasipalatsista niitä on turha hakea.

Frankfurtissakin oli näytillä paljon uutuuksia, mutta myös monia koemalleja, jotka on ensiesitelty jo aiemmin, esimerkiksi kevään suuressa Shanghain autonäyttelyssä.

Messuyleisölle ne kaikki näyttävät aika siisteiltä. Tässä on otos aivan uusista koemalleista ja protoista, jotka ovat Frankfurt-raporteissamme toistaiseksi jääneet esittelemättä.


Aspark Owl

⬛ Japanilaisen, aiemmin autoalalla tuntemattoman Asparkin sähköurheiluauton nimi on Owl. Sen tavoitteena on olla maailman nopeimmin kiihtyvä sähköauto, eli numeroissa painutaan oletettavasti alle 2 sekunnin. Noinkohan onnistuu katulaillisin renkain? Ainakin auto näyttää luonnossa yllättävän mageelta. Toimintamatka yhdellä latauksella tosin on vain 150 km, mutta toisaalta pienehkö akku auttaa pitämään painon 850 kilossa.


BMW M8 GTE

⬛ Uuden sukupolven 8-sarjan BMW on toistaiseksi esiintynyt vasta eriasteisina koemalleina. Tuotantomallia joudutaan odottamaan vielä tovi, sillä BMW:n mukaan ennen sitä ensi kaudella kilpaillaan WEC-sarjassa tällä M8 GTE -kilpa-autolla. Kilpurissa käytetään tuotantomallista johdettua turboahdettua 4,0 litran V8-moottoria, mutta vaihteisto on aito sekventiaalilaatikko. Ulkomuodon puolesta 8-sarjalainen on tunnistettavissa, mutta mittasuhteet ovat kilpurimaisen leveät.


Honda Urban EV

⬛ Honda on tuomassa vuonna 2019 Euroopan markkinoille pienen sähköauton. Hauskan näköinen Urban EV -koemalli lupaa hyvää sen suhteen. Neljän hengen matkustamossa on koko auton levyinen panoraamanäyttö, joka jatkuu oviin saakka. Etusäleikön paikalla ja takavalojen välissä on näytöt, jotka näyttävät esimerkiksi tietoa auton lataustilasta tai viestejä muille tielläliikkujille. Kumpikaan ratkaisu tuskin päätyy tuotantoon, mutta Hondan sähköautojen keuloihin luvataan tulevan logo, jossa on sininen taustavalo.


Jaguar i-Pace e Trophy

⬛ Jaguar on ilmoittanut Volvon tapaan, että vuodesta 2020 alkaen kaikki sen autot ovat joko jonkin asteisia hybridejä tai sähköautoja. Sanoman korostamiseksi Jaguar aloittaa ensimmäiseen sähkömalliinsa, i-Paceen, perustuvan yksimerkkikilpasarjan. Sarja esiintyy Formula E -sarjan kilpailujen yhteydessä ensi vuoden loppupuolelta alkaen. Samoihin aikoihin alkaa myös i-Pacen myynti.


Mercedes-Benz EQA

⬛ EQA on muotoilututkielma, joka esittelee A-sarjan Mercedeksen kokoluokkaan tulevaisuudessa asettuvasta sähköautosta. Muotokieli on tuttua aiemmista EQ-sähköautokonsepteista, ja taustatarina on kunnossa, vaikka auto mitä ilmeisemmin onkin vain kaunis kuori. Tarina kertoo, että EQA:ssa on molemmilla akseleilla sähkömoottorit, joiden yhteisteho voi ylittää 200 kilowattia. Toimintamatkaksi on ajateltu noin 400 kilometriä. Akut toimittaa Daimlerin tytäryhtiö Deutsche Accumotive. Mercedeksen tarkoitus on integroida sähköautojen tuotanto muiden mallien tuotannon yhteyteen, joten mitä todennäköisimmin myös Uudessakaupungissa ryhdytään tekemään parin vuoden kuluttua sähkö-Mersuja.


Mercedes-Maybach Vision 6 Cabrio

⬛ Pebble Beachissa elokuussa ensiesiintynyt Mercedes-Maybach Vision 6 Cabrio lainaa kaikkia automuotoilun klassisimpia piirteitä lähes kliseeksi asti. Retrofuturistinen koemalli ei varsinaisesti yllätä, mutta se hivelee kyllä silmää. Yllätys olisi, jos se tulisi jossain muodossa tuotantoon. Ehkä pitäisi, sillä Maybach-divisioona ei ole oikein onnistunut tähän mennessä erottumaan muusta Mercedes-mallistosta.


Mini E Concept

⬛ Mini esitteli ensimmäisen sähköauton prototyyppinsä jo vuonna 2008. Se toimi tärkeänä etappina BMW i3:n suunnittelussa, mutta sähkö-Miniä ei tuotantoon ole toistaiseksi saatu. Ensimmäinen lataushybridikin ilmestyi vasta tänä vuonna. Sähköautolle voisi nyt olla oikea aika, ja teknologiakin alkaa olla kypsää. Frankfurtissa esitelty Mini Electric Concept kertoo miltä sähkö-Mini voisi näyttää. Tekniikkaa ei vielä sen sijaan esitelty.


Thunder Power SUV

⬛ Thunder Power on uusi yrittäjä sähköautomarkkinoilla. Sen pääkonttori on Hong Kongissa, suunnittelu Italiassa ja toteutus manner-Kiinassa. Tosin enimmäkseen toteutus on vielä prototyyppien asteella. Frankfurtin uutuus oli SUV-koemalli, joka muuttaa aiemman sedanin ominaisuudet katumaasturin muotoon. Tekniikasta ei paljon puhuta, mutta sedanille on luvattu 125 kilowattitunnin ajoakku ja 230-465 kilowatin huipputeho.


WEY XEV

⬛  Kiinalaisen valmistajan, Great Wallin premiummerkki Wey esiintyi näyttelyssä isolla osastolla. Eurooppalaisille kaikki mallit olivat uusia, mutta näyttelykaluksi oli tuotu kaikille ihan uusi koemalli XEV. Terävän magentan värinen maasturiproto on varustettu lataushybriditekniikalla, jossa polttomoottori toimii etuakselilla ja sähkömoottori taka-akselilla. Ovikonsepti on näyttelyautoille tyypillinen leveä lokinsiipi, ja autonomisten ominaisuuksien kerrotaan riittävän automaattiohjaukseen maanteillä ja kaupungissa.