Päivän urheiluauto osallistui suureen Scandinavian Sports Car of the Year 2017 -vertailuun (TM 14/2017). Vertailun pääset lukemaan täältä.

Aiemmin julkaistut autoesittelyt löydät täältä.


HYVÄÄ

• moottorin äänet


HUONOA

• kulmikas vaihteensiirto


Aston Martin V12 Vantage S

Yleisarvosana: 8,0   ★★★

Hinta: ei myydä Suomessa

Aston Martin säteilee paljon erilaisia tunnelmia, mihin merkittävänä osasyynä on harvinaisen herkullinen V12-moottori. Joskus kerrotaan, että ohjaamossa on nahkainen tuoksu, mutta näin väkevää se on harvoin ollut.

Vauhdikkaita odotuksia kehittää kilpa-automainen vaihdekaavio, jossa ykkösvaihde kytketään vetämällä vaihdekeppiä vasemmalle ja taakse.

Moottorin käynnistys herättää sellaiset odotukset, että katse hakeutuu kohti varikkoporttia. Ensimmäinen mutka kuitenkin latistaa hieman tunnelmaa, sillä auto ei ole niin jämäkkä kuin se antoi ymmärtää.

Vaihdekeppi on lyhyt, mutta tuntuma on kulmikas ja vähän epämääräinen, joten vaihtamiseen on keskityttävä huolella. Ohjaustunto on keveyden vuoksi etäinen, ja ohjauspyörä liikkuu sivuttaissuunnassa.

Nopeissa mutkissa takajousituksessa on turhaa liikettä, mikä vaikeuttaa oikealla linjalla pysymistä.

Istuimet ovat tyylikkäät ja kauniit, mutta niiden sivuttaistuennat saisivat olla tuhdimmat.

Ääni on kuitenkin yhä niin hieno, että sitä on vaikea pukea sanoiksi. Olisikohan siinä sitä metallista ulvontaa?

Käyntinopeusmittarin viisari kiertää vastapäivään.

Oranssit tehosteet istuimissa ja ovissa yhdessä runsaan hiilikuidun käytön räyhäkkän moottoriäänen kanssa kanssa luovat kilpa-automaisen tunnelman.

Ohjaamossa kuljettajan huomio väistämättä keskittyy ensimmäiseksi vaihteenvalitsimeen. Tavallisen ykkösen paikalla on peruutusvaihde, ja ykkönen on alhaalla normaalilla kakkosen paikalla. Syheröradalla eniten käytetyt kakkonen ja kolmonen ovat näin kätevästi samassa linjassa. Vaihteita on seitsemän.

Hiilikeraamiset jarrulevyt sekä edessä kuusi- ja takana nelimäntäiset jarrusatulat kuuluvat V12 Vantage S:n varustukseen. Jarrut kestävät pidempääkin rata-ajoa ilman ylikuumenemisongelmia.

Kuusilitraisen V12-moottorin kehittämät äänet ovat vertaansa vailla. Ja voimaakin riittää.