Päivän urheiluauto osallistui suureen Scandinavian Sports Car of the Year 2017 -vertailuun (TM 14/2017). Vertailun pääset lukemaan täältä.

Aiemmin julkaistut autoesittelyt löydät täältä.


HYVÄÄ

• äänet


HUONOA

• ajettavuus sateella


Mercedes-AMG GT R

Yleisarvosana: 9,7   ★★★★★

Hinta: 302 909 €

Mercedes-AMG SLS:t ja GT:t ovat aina olleet varsin kaksijakoisia autoa. GT:n R-versio ei tee poikkeusta. Tehoa ja vääntöä on tullut rutkasti lisää, mutta vieläkin merkityksellisempiä ovat nimenomaan rata-ajoon tähtäävät uudistukset.

GT R:ssä on painonsäästön nimissä vaihdettu lukuisia komponentteja hiilikuituisiin. Ilmoitettu omamassa on 15 kg GT S:ää pienempi, mikä ei kerro täyttä totuutta. GT R:ssä on myös uutta tekniikkaa kuten nelipyöräohjaus, joka tuo myös lisää massaa. Autoa on levennetty edestä 46 ja takaa 57 millimetriä.

Tehokas auto ei pääse sateella ja märällä oikeuksiinsa, ja kierrosaika on muihin superautoihin verrattuna erittäin hidas. Perä lähtee helposti ylisuuriin sladeihin, joiden kiinniottaminen vie rutkasti aikaa. Kuivalla auto on vakaa ja hyvin tiessä kiinni. Se kääntyy mutkiin terävästi, mikä vaatii kuljettajalta tiettyä tarkkuutta.

Ohjaamossa kaikki on kohdallaan. Istuin tarjoaa hyvän tuen ja sopisi mukavuutensa puolesta pidemmällekin matkalle. V8-moottorin ääni ei jätä ketään kylmäksi. Murina muistuttaa pääsuoralla ukkosenjyrinää ja poksuttaa hienosti alaspäinvaihdoissa.

Hiilikuitupohjaisien nopeus ja käyntinopeusmittarien välissä on pieni näyttö, johon saa näkyville esimerkiksi kriittisimmät lämpötilat.

Keltaiset turvavyöt tuovat ohjaamoon pirteyttä.

Keskellä kojelautaa olevasta keltaisesta nupista voi säätää luistoneston sallimaa luistoa.

GT R:ssä ovat vertailun näyttävimmät jarrut tarkimmalla sovitteella vanteeseen.

Itse moottori on mahdollisimman takana, kuvan yläreunassa.