Päivän urheiluauto osallistui suureen Scandinavian Sports Car of the Year 2017 -vertailuun (TM 14/2017). Vertailun pääset lukemaan täältä.

Aiemmin julkaistut autoesittelyt löydät täältä.


HYVÄÄ

• ajettavuus


HUONOA

• moottorin äänenlaatu


Seat Leon Cupra

Yleisarvosana: 7,7   ★★

Hinta: 45 991 €

Farmarikorinen Seat Leon Cupra ei näytä näissä karkeloissa kovin uskottavalta, mutta se onkin enemmän ulkonäköasia. Paperilla luvut näyttävät jo hyviltä, ja radalla arvostus nousee ensivaikutelmaa korkeammalle.

Leon Cupran saa nyt ensimmäistä kertaa nelivetoisena, mistä on iloa etenkin sateella. Ohjaus on normaalia raskaampi, mutta siinä on paljon tarkkuutta, mikä yhdistettynä pintapehmeään alustaan johtaa liukkaalla radalla ihailtavan tarkkaan ja hallittuun suoritukseen.

Sport-ohjelmalla ajonvakautus sallii pieniä luistoja, ja lopettaa ne pehmeästi. Nelivedon toiminta on niin ikään kunnossa, joten kaasun voi avata mutkassa aikaisin.

Vaikka tehoa on tullut kasvojen kohotuksen myötä kymmenen hevosvoimaa lisää, kestäisi alusta kuivalla vieläkin enemmän voimaa. Mutta se on aina parempi, jos suhde on näin päin.

Ajoasento on luonteva, ja sivuttaistuenta on useimmille vartalotyypeille sopiva. Tämä johtuu lähinnä siitä, että sivuttaistuennat antavat hieman periksi.

Ääntä on korkeilla pyörintänopeuksilla paljon, mutta se ei ole kovin mahtipontista.

Moottorin huippuvääntö on alueella 1 800–5 500 ­ r/min, joten varsinkaan automaattivaihteisessa autossa käyntinopeusmittarille ei juuri ole tarvetta.

Istuin on Seatissa parhaimmillaan pitemmillä matkoilla mutta tukee lähes riittävästi myös radalla. Ainoastaan sivutoppaukset painuvat vähän liikaa.

Seatissa on VW Golf R:n tavoin tehokkaat ja tunnokkaat jarrut. Suorituskyvyn lisäksi jarrujen koko ja ennen kaikkea punainen väri lisäävät rataominaisuuksien lisäksi katu-uskottavuutta.

Teho on edelliseen Cupraan verrattuna kasvanut samat 7 kW kuin sisarmalli VW Golf R:ssä, joten niiden välinen tehoero on pysynyt samana.