Päivän urheiluauto osallistui suureen Scandinavian Sports Car of the Year 2017 -vertailuun (TM 14/2017). Vertailun pääset lukemaan täältä.

Aiemmin julkaistut autoesittelyt löydät täältä.


HYVÄÄ

• alustan toiminta


HUONOA

• alavääntö


Toyota GT86

Yleisarvosana: 7,0 ★

Hinta: 46 688 €

Juttu TM:ssä: 3/2017

GT86:n kasvojenkohotuksessa on kehityksen painopiste ollut alustassa ja ajettavuudessa. Ilman välitöntä vertailukohtaa on vaikea sanoa parannuksen määrää, mutta arkistosta on helppo todeta, että jo alkuperäisen mallin alustaa on kehuttu rata-ajoon sopivaksi.

Myös sen olemme kertoneet, että alustan ominaisuudet kestäisivät tehokkaamman moottorin, ja tilanne on ennallaan. Moottorin luonteeseen kuuluu, että se vaatii suuria pyörintänopeuksia herätäkseen kunnolla. Alhaisilla kierroksilla on kovin nihkeää.

Ohjaus toimii kuivalla hyvin yhteen alustan kanssa, mutta sateella se on turhan kevyt ja tunnoton. Track-ajo-ohjelma on varsin salliva, minkä huomaa lähinnä sateen liukastamalla radalla.

Äänistä päätellen voisi kuvitella tehoa olevan enemmänkin, sillä soundissa on sopivaa terävyyttä. Kypärä koskettaa jo keskikokoisella kattoa, mutta polkimet ovat leveät ja tukevat. Istuin näyttää vaatimattomalta, mutta se tukee keskikokoista kuljettajaa riittävästi.

Tiivis ohjaamo on mielenkiintoinen sekoitus nostalgiaa ja kilpa-autohenkeä. Polkimet ovat hyvällä paikalla ja tukevat.

Hopeapohjainen mittaristo luo hyvän ratatunnelman heti ensisilmäyksestä alkaen.

Toyotassa istutaan hyvin alhaalla ja radalle sopiva ajoasento on helppo löytää.

Siinä missä saksalaiset autonvalmistajat ovat onnistuneet piilottamaan kaiken muovien alle, on Toyotassa rehellisesti kaikki näkyvillä. Matala vastaiskumoottori on piilossa kaikkien apulaitteiden alla

Alustan toimintaa viilattiin päivityksen yhteydessä. Uutta on myös Track-ajo-ohjelma.


TEKNIIKKA

Moottori: bensiinikäyttöinen nelisylinterinen vastaiskumoottori edessä pitkittäin; iskutilavuus 1 998 cm3 (86,0 x 86,0 mm), puristussuhde 12,5; teho 147 kW (200 hv)/7 000 r/min, vääntömomentti 205 Nm/6 400–6 600 r/min, 2 nokka-akselia molemmissa sylinterikansissa, 4 venttiiliä sylinteriä kohden; polttoaineen suorasuihkutus
Voimansiirto: takaveto; kuusivaihteinen käsivalintainen tai kuusivaihteinen automaatti- vaihteisto; tasauspyörästön luistonrajoitus
Alusta: edessä joustintuet, poikittaiset alatukivarret, kierrejouset, kallistuksenvaimennin; takana päällekkäiset kolmiotukivarret, kierrejouset, kallistuksenvaimennin; edessä jäähdytetyt levyjarrut, takana levyjarrut; sähkömekaaninen ohjaustehostin
Mitat: pituus 4,240 m, leveys 1,775 m, korkeus 1,285 m, akseliväli 2,570 m, raideleveys edessä 1,520 m ja takana 1,540 m; omamassa 1 222–1 285 kg; polttoainesäiliö 50 l; renkaat edessä ja takana 215/45 R17
Suoritusarvot: huippunopeus 226 km/h (210 km/h); kiihtyvyys 0-100 km/h 7,6 (8,2) s; EU-kulutus (kaup./maantie/yhd.) 10,3/6,4/7,8 (9,5/5,5/7,0) l/100 km; CO2-päästö 180 (161) g/km
Vapaa autoetu: 855 (875) €/kk
Hinta: 46 688 (48 277) €
(automaattivaihteisen arvot suluissa)