Päivän urheiluauto osallistui suureen Scandinavian Sports Car of the Year 2017 -vertailuun (TM 14/2017). Vertailun pääset lukemaan täältä.

Aiemmin julkaistut autoesittelyt löydät täältä.


HYVÄÄ

• AUTO!


HUONOA

• –


Porsche 911 GT3

Yleisarvosana: 10,0   ★★★★★

Hinta: 288 883 €

Porsche 911 on luonnollisesti jo käsite urheiluautopiireissä. Vaikka kaikkien odotukset on asetettu keskivertoa korkeammalle, osaa se vuodesta toiseen yllättää taitavuudellaan.

Kaksi vuotta sitten SCOTY-voittoon ratsastanut 911 GT3 on jälleen mukana siksi, että siinä on täysin uusi nelilitrainen kuusisylinterinen vastaiskumoottori. Moottori on sylinterimitoiltaan aivan sama kuin edellisessä RS:ssä.

Ohjaamo on tutun näköinen. Hallintalaitteet ja mittaristo ovat porschemaiset, ja viimeistely on huippuluokkaa. Nahan hajua on ilmassa, mutta se ei ole liian hienostunutta.

Ajamme aluksi puolimärällä radalla, mikä on kaikkein haasteellisinta. Pito vaihtelee alueittain terävästi, joten sekä auton että kuljettajan on oltava tarkkana.

Porsche selviytyy tehtävästä hyvin. Alusta ja ohjaus ovat niin aistikkaat, että kuljettaja pystyy kaikissa tilanteissa havaitsemaan tarjolla olevan pidon määrän.

Kuivalla radalla alusta on aistikas, mutta myös suorituskykyinen. GT3 kääntyy mutkiin erittäin ketterästi, eikä jousituksessa ole milliäkään turhaa liikettä. Pienet kanttikivien ylitykset eivät sotke tasaista menoa eivätkä sekoita sivuttaispitoa.

Takamoottorisen auton taka-akseli pitää hitaissakin mutkissa niin hyvin, että mutkien jätöt tapahtuvat kuin nelivetoisella autolla. Viisinkertainen rallicrossin Euroopan mestari Matti Alamäki kertoi Porsche-ajoiltaan, että mutkasta lähdettäessä auton keula nousi ilmaan. Tässä oli samanlaista tunnetta.

Hiilikuituisessa istuimessa ei ole selkänojan säätöä, mutta selkänoja on keskikokoiselle juuri oikeassa kulmassa. Jäykällä istuimella poistetaan kaikki turha istuimen jousto, mikä parantaa kuljettajan takapuolituntumaa.

Melu on matalilla pyörintänopeuksilla tummanpuhuvaa ja erittäin lupaavan oloista. Korkeammilla kierroksilla se muuttuu teräväksi ujellukseksi, joka ei jätä mitään arvailujen varaan. SCOTY-voittaja on joka osa-alueella sanojensa mittainen.

Porsche GT3:ssa luotetaan vielä perinteisin analogisiin näyttöihin. Yhteen pyöreään mittarikoteloon on piilotettu täysikokoinen digitaalinäyttö, jolla varmistetaan, että kuljettaja saa kaiken tarvittava informaation.

Hiilikuiturunkoiset istuimet ovat erittäin kevyet mutta tukevat.

Kuljettajaa hemmotellaan.

Suuret ja ennen kaikkea tehokkaat jarrut tekevät rata-ajosta paljon nautinnollisempaa. Lisäksi jarrujen lämpiämisestä ja sitä kautta häipymisestä ei tarvitse Porschen kohdalla olla huolissaan.

Moottoria ei peräkannen alta näy, mutta tärkeintä on, että se kuuluu.