Päivän urheiluauto osallistui suureen Scandinavian Sports Car of the Year 2017 -vertailuun (TM 14/2017). Vertailun pääset lukemaan täältä.

Aiemmin julkaistut autoesittelyt löydät täältä.


HYVÄÄ

• moottori


HUONOA

• vaihteiston toiminta


Volvo V40 T5 Polestar

Yleisarvosana: 6,7 (ei tähtiä)

Hinta: 46 205 €

 Polestar on ollut pitkään Volvon hovivirityspaja ja osa Volvo Groupia. Viime aikoina useisiin Volvo-malleihin on myyty Polestar-moottorivirityksiä ja erilaisia urheilullisempaan ajon soveltuvia viritysosia. Nyt Volvo on hankkinut Polestarin kokonaan itselleen, ja se on muuttumassa omaksi merkikseen, ja suunnitteilla on muun muassa sähköurheiluauto.

Volvon kyytiin ei tarvitse laskeutua, vaan kuskin paikalle siirrytään sivistyneesti. Istuin saisi olla alimmillaankin matalammalla, sillä nyt kypärä hipoo kattoverhoilua tilavasta kabiinista huolimatta. Ohjauspyörän laajojen säätöjen ansiosta ajoasento on radalle sopivan tiivis, mutta istuimien tarjoama sivuttaistuki on turhan vaisua vauhdin kasvaessa.

Polestar-versiossa voimia on kasvatettu hitusen (+8 kW ja +50 Nm) tavallisesta T5-mallista. Näillä eväillä auto liikahtaa reippaasti. Radalla vaihteiston toimintaa leimaa turha vaihtelu kaarteissa. Ylöspäin pykälät löytyvät kiihdytyksissä mallikkaasti pienen murahduksen kera.

Ohjaus on tehostettu aavistuksen turhan kevyeksi. Tiettyyn rajaan saakka V40 on hauska radalla, mutta liika yrittäminen saa auton aliohjaamaan.

Volvon mittaristo on tarvittaessa hyvin minimalistinen, mutta käyntinopeus ja ajonopeus löytyvät helposti paraatipaikalta.

Ohjaamossa erot vakiomalliin ovat minimaalisia. Ajoasento on tämän joukon korkein.

Volvossa istutaan korkealla, mikä rajoittaa pääntilaa suuresta ohjaamosta huolimatta. Sähkösäätöiset istuimet ovat ryhdikkäät, mutta sivuttaistuki loppuu radalla kesken.

V40:n Polestar-viritystä ei korosteta liikaa. Pienet logot kuitenkin löytyvät vanteista ja vaihdekepistä.

Polestar-virityksessä T5-moottori antaa 186 kW ja 400 Nm.