Näyttävät koemallit on tarkoitettu kertomaan kuluttajille autobrändien lähitulevaisuuden suunnitelmista.

Tulevaa todellisuutta pohjustetaan mielikuvituksen avulla. Tällä kertaa Pariisissa esiteltiin monta pitkänhuiskeaa tutkielmaa ja pari korkealentoista katumaasturin koemallia.

Järjen äänikin kuului välillä jostain taustalta.

Mutta pitkä ja huiskea on mageeta, mistä todisteena ovat Citroënin, Renaultin ja Mercedes-Maybachin koemallit. Renaultissa ja Maybachissa voimalinjat ovat täysin sähköiset, ja Citroën on ainakin nimellisesti lataushybridi bensiinimoottorilla. Muotoilullisesti autot ovat varsin villejä, mutta sähkö tekee tuloaan.

Mercedes-Benzin ja Volkswagenin tutkielmissa lähtökohta on nimenomaan sähkötekniikan tuotantoon tuominen. Molemmilla on pitkälle viedyt suunnitelmat sähköautojen valmistamisesta. Perusrakenteet ja akkukemiat laitetaan kuntoon, jotta sähkötekniikka voidaan liittää erinäköisiin ja -kokoisiin autoihin.

Uuden teknologian näyttelykaluina toimi Mercedeksellä hieman GLC:n oloinen ylemmän keskiluokan auto ja Volkswagenilla tyylitellyn tulevaisuuden Golfin tyyppinen alemman keskiluokan perheauto.

Mutta ainakin sähköautoihin teknologian tasolla vihkiytymättömien silmissä uljain oli hillittömän pitkällä keulalla ja pitkällä pyrstöllä varustettu punainen Maybach.


Lisää Pariisin autonäyttelystä:
Urheiluautot – Ferrarin show ja muita nopeita unelmia >>
Tuotantomallit – Arjen ja juhlan puurtajat >>
Pikkuautoluokan tuoreimmat tähdet: Citroën C3, Kia Rio ja Nissan Micra >>
Pariisissa esillä toisen sukupolven sähköautoja >>
Land Rover Discovery sai hinnat >>