Pikkuautot eli niin sanottu B-segmentti on varsinkin Etelä-Euroopassa edelleen suosituin ja myös erittäin kilpailtu autoluokka.

Pikkuautoissakin näytetään jälleen menevän matalampaan ja urheilullisempaan tyyliin. Kaikki kolme uutuutta ovat edeltäjiinsä verrattuna hieman pidentyneet ja madaltuneet, mihin osasyynsä on sillä, että CO2-määräysten täyttäminen edellyttää pienempää ilmanvastusta.


SYMPAATTINEN C3

citroen-c3

Kolmikosta Citroën C3 on kaikkein persoonallisin, kuten merkin tyylille sopii. C3 jatkaa C4 Cactuksen aloittamaan muotoilufilosofiaa, joka vahvistuu tulevien Citroën-mallien kuten C4 Picasson seuraajan ja aivan uusien katumaasturimallien myötä.

Ulkonäölle tuovat omaa särmäänsä Cactuksesta tutut kylkipehmusteet ja valinnainen kaksivärimaalaus. Edeltäjään verrattuna pituutta on 5 ja akseliväliä 7 cm enemmän. Venytys tuntuu myös sisätiloissa, sillä kaksi 180-senttistä henkilöä pystyy istumaan peräkkäin tyydyttävästi. Auton madaltuminen 5 senttimetrillä ei juuri vaikuta tiloihin, koska istumakorkeuttakin on laskettu 4 cm.

Lisävarusteista maininnan arvoinen on Citroën ConnectedCam eli autokamera, joka taltioi ajotapahtumat jaettavaksi sosiaalisessa mediassa tai jonka taltioimaa kuvaa voi käyttää onnettomuuksien jälkiselvittelyssä.

Citroënin filosofiaan sisältyy myös auton ulkonäön ja ohjaamon personointimahdollisuudet. Tarjolla on myös panoraamalasikatto, joka on pikkuautoissa vielä harvinainen. Myös sisätiloille on neljä tyylivaihtoehtoa.

Voimalinjoissa ei ole suuria teknologiahyppyjä, sillä pikkuautojen hintapaineet eivät vielä oikein salli uusimman ja kalleimman tekniikan tuomista kuluttajien ulottuville. Kolme bensiinimoottorivaihtoehtoa ovat kolmisylinterisen 1,2-litraisen eri tehoversioita: 50, 60 ja 81 kW. Dieselien tehot ovat 55 ja 73 kW.

Urheilullisuus ei kuulu C3:n ensisijaisiin markkinointiargumentteihin, mutta oma vaikutuksensa mielikuviin voi olla sillä, että ensi vuonna uudistuviin sääntöihin perustuva Citroënin WRC-ralliauto pohjautuu uuteen C3:een.

citroen-c3-ohjaamo


SELKEÄ RIO

kia-rio_1

Myös Kia Rion neljäs sukupolvi on nykyistä mallia aavistuksen rohkeammin ja urheilullisemmin muotoiltu, vaikka nykyinenkin on ihan hyvän näköinen. Myöskään mittasuhteet eivät ole muuttuneet niin paljon kuin C3:ssa ja erityisesti Micrassa, vaan Rio näyttää tutulta. Muutokset päämitoissa ovat välillä 5-15 mm.

Yhtiön tavoitteena on myydä ensimmäisen täyden vuoden aikana 100 000 Rioa, mikä merkitsisi selvää myynnin kasvua ja mallin nousua myydyimmäksi Kia-malliksi, Sportagen ja Cee’din ohi. Maailmanlaajuisesti Rio on jo nyt Kian myydyin malli.

Moottoritarjonta pohjautuu kolmisylinterisen 1,0 T-GDI:n käyttöön, jonka luvataan kuljettavan Rioa tarpeeksi vilkkaasti ja taloudellisesti sekä 73 että 88 kilowatin tehoisena. Myös vapaastihengittävät 1,2- ja 1,4-litraiset kuuluvat valmistusohjelmaan. Dieselvaihtoehto on 1,4-litrainen, joko 51- tai 66-kilowattisena.

Sisällä keskusnäyttö on nostettu kelluvaksi keskelle kojelautaa.

kia-rio-ohjaamo


VAUHDIKAS MICRA

nissan-micra

Nissan Micran nykyinen sukupolvi on malliesimerkki varman päälle tehdystä ja samalla kovin tylsästä pikkuautosta. Se on hoitanut tehtävänsä, mutta pikkuautosarjassakin on nykyaikana syytä herättää tunteita, sillä teknisesti kaikki kilpailijatkin ovat riittävän hyviä. Siinä mielessä Nissanin lähestyminen uuden Micran suunnitteluun on ilahduttavaa. Muodoissa on särmää eikä tiloista tai muista ominaisuuksista ole tingitty.

Suunnittelun kivijalkoina ovat olleet sekä sisä- että ulkomuotoilu ja hyvä ajettavuus. Mittasuhteiden muutos tarkoittaa SI-yksiköinä sitä, että pituus on millimetriä vaille neljä metriä, mikä on peräti 17 senttimetriä enemmän kuin edeltäjässä. Leveys on kasvanut 8 ja korkeus vähentynyt 6 cm.

C3:n tavoin ulkonäköä ja ohjaamoa on mahdollista personoida erilaisin väriyhdistelmin, koristein ja teipein.

Micran sisätiloihinkin on haluttu tuoda suuremmista malleista tuttuja elementtejä. Esimerkiksi mittaristo ja ohjauspyörä ovat käytännössä samoja kuin Qashqaissa, mikä antaa konkreettista isomman auton tuntua.

Moottorivalikoimassa ovat alkuvaiheessa Renault Cliosta tuttu 0,9-litrainen kolmisylinterinen turbo, ja Nissanin ja Renaultin monissa malleissa keitetty 1,5 dCi -diesel, molemmat teholtaan 66 kW. Hetken päästä perusmalliksi on tulossa ahtamaton 1,0-litrainen kolmisylinterinen teholtaan 54 kW.

Hyvää ajettavuutta perustellaan aiempaa merkittävästi jäykemmällä takajousituksen yhdystukipalkilla sekä tarkemmalla sähköisellä ohjaustehostimella.

Poikkeuksellista Micrassa on, että sitä ryhdytään valmistamaan Ranskassa, Renaultin Flinsin-tehtaalla, jossa valmistetaan myös Clioa. Autot tulevat samalta linjalta, vaikka niiden perusrakenne onkin hieman yllättäen erilainen.

Erilaiset ajoavustimet ja turvatekniikka yleistyvät pikkuluokassakin, sillä sekä Riossa että Micrassa on jalankulkijatkin tunnistava automaattinen hätäjarrutustoiminto. Micraan saa myös aktiivisen kaistavahdin ja 360 asteen kameran.

nisan-micra-ohjaamo


Lähellä toisiaan

Kuten alla olevasta mittavertailusta näkee, erot näiden kolmen uutuuden välillä ovat hyvin pieniä. Myös koeistunta vahvistaa saman asian. Kaikkiin tuntuisi saavan säädettyä hyvän ajoasennon ja kuljettajan ympärillä asiat ovat kunnossa. Takatilatkin ovat hyvin samankaltaisia. Jalkatilaa jää 180-senttisen kuljettajan taakse samanmittaiselle matkustajalle juuri riittävästi, samoin pääntilaa. Myös tavaratilat ovat kaikissa noin 300-litraisina hyvän kokoiset ja selkeän muotoiset.

Mittavertailu Citroën C3 Kia Rio Nissan Micra
pituus (m) 3,990 4,065 3,999
leveys (m) 1,750 1,725 1,740
korkeus (m) 1,470 1,450 1,460
akseliväli (m) 2,540 2,580 2,520
tavaratila (l) 300 325 300

Suomeen Citroën C3 ja Kia Rio saapuvat ensi vuoden alkupuolella ja Nissan Micraa pitää odotella toukokuuhun saakka.