VAIHTELEVAA LAATUA

Moni lykkää kesärenkaiden ostoa mahdollisimman pitkään. Ajatellaan, että kesällä on aivan sama, minkälainen rengas auton alla pyörii, kunhan pintaa on lain sallima määrä. Kitkarenkaiden käyttö tuntuu hyvältä vaihtoehdolta uusien kesärenkaiden oston sijaan. Testimme osoitti, että kesärenkaiden oikealla valinnalla on merkitystä sekä turvallisuudelle että kukkarolle.


KESÄRENKAAT (rengaskoko: 205/55R16 V; auto: Ford Focus)

  • Apollo Alnac 4G
  • Barum Bravuris 3
  • BF Goodrich g-Grip
  • Continental ContiPremiumContact 5
  • Dunlop SP Bluresponse
  • Goodyear EfficientGrip Performance
  • Hankook Ventus Prime 2
  • Hercules Raptis VR1
  • Landsail LS288
  • Michelin Primacy 3
  • Nokian Hakka Blue
  • Pirelli Cinturato P7
  • Toyo Proxes CF2
  • Vredestein Sporttrac 5

Verrokkirenkaat:

  • Michelin X-Ice | Pohjoismainen kitkarengas
  • Continental TS850 | Keski-Euroopan kitkarengas

Valitsimme testiin 14 rengasta. Osa oli tuttuja valmistajien lippulaivatuotteita, osa kakkos- ja kolmosmerkkejä. Mukaan otettiin myös kaksi ennestään tuntematonta kiinalaista – halvimmat, jotka muutamassa rengasliikkeessä käydessämme löysimme.

Vertailun vuoksi mukaan pääsi myös kaksi kitkarengasta; halusimme nähdä, mikä uusimpien talvitestimenestyjien taso on kesäaikaan.

Testit tehtiin Suomessa viileissä kesä- ja syysolosuhteissa, joissa kesärenkaat joutuvat todellisuudessakin tehtävänsä suorittamaan.

Tekniikan Maailman rengastesteissä – kuten tässäkin – toimintatapa on, että kaikki renkaat ovat normaalia kauppatavaraa. Lähtökohtaisesti jokainen saatavilla ollut rengas ostettiin sattumanvaraisesti valitusta rengasliikkeestä. Jokunen uutuusmalli tai liikkeistä loppunut malli saatiin suoraan valmistajalta, mutta niiden tulokset on jälkeenpäin varmistettu kaupparenkaalla.

Jokaisen renkaan jokainen koetulos edustaa siis sitä tasoa, jota kuluttaja renkaan kaupasta ostaessaan saa, kunhan ei osta vanhentunutta tuotetta eikä rengaskauppias ole säilyttänyt tuotteitaan väärin.

Kiinalaisia renkaita on testeissämme esiintynyt tasaiseen tahtiin jo kymmenisen vuotta. Niiden laatu on ollut vaihtelevaa – useimmiten ala-arvoista mutta parhaassa tapauksessa lähes kilpailukykyistä heikoimpien eurooppalaisten tai muiden aasialaisten renkaiden kanssa.

Testissämme oli mukana kaksi tuntematonta kiinalaista, joista toinen oli ominaisuuksiltaan onneton. Toinen sen sijaan päihitti lähes tuplasti kalliimmat kilpailijat eri kokeissa tasaiseen tahtiin. Testivoitto oli vielä kaukana, mutta senkin aika tulee vielä, ennemmin tai myöhemmin.

Valitsimme verrokeiksi kaksi edellistä testimenestyjää talvirengastesteissä: pohjoisen keleille tarkoitetun Michelin-kitkarenkaan ja Keski-Euroopan märkään talveen suunnitellun Continentalin.

Pohjoismaiden talveen tehty kitkarengas on märällä asfaltilla suorastaan kelvoton ajettava. Sen jarrutuspito on surkea, kierrosajat ala-arvoisia ja ajettavuus vaikeaa.

Korkean nopeusluokan kitkarengas on kesäpidoltaan jo aivan toista maata. Pito on heikoimpien kesärenkaiden tasolla ja ajettavuus paljon helpompaa. Kesärenkaisiin verrattuna rengas on pehmeämpi ja epävakaampi väistöissä mutta kuitenkin toimiva.