Automaailmassa pyritään kasvuun, minkä jälkeen kerrotaan innokkaasti uusista tuotannon ja myynnin ennätysluvuista. Toisinaan muodostuu ongelmaksi, mikäli konsernissa pieni yhtiö astuu isoveljen varpaille. Volkswagen Groupissa kaikki tahot eivät seuraa ilolla Škodan nopeaa rynnistystä eri puolilla maailmaa, kertoi uutistoimisto Reuters äskettäin.

Volkswagenia ja koko maailman autoteollisuutta heiluttanut Dieselgate on maksanut konsernille tähän mennessä yli 25 miljardia euroa, mikä on johtanut laajoihin säästötoimenpiteisiin. Käytännössä se tarkoittaa työpaikkojen leikkausta ja pahimmassa tapauksessa jopa jonkun tehtaan sulkemista Saksassa.

Samaan aikaan tšekkiläinen Škoda kertoo tuottavuuden olevan erinomainen. Viime vuonna 26 vuotta VW Groupiin kuulunut Škoda nousi yhdeksi menestyneimmistä keskikokoisista autonvalmistajista, jonka tuottomarginaali oli jopa parempi kuin Audilla. Lisäksi Škoda saa jatkuvasti positiivista palautetta mediassa.

Kilpailu Volkswagenin ja Škodan välillä on muuttunut todella rajuksi, etenkin kun jälkimmäinen selvisi Dieselgatesta lähes kokonaan ilman imagon tahriintumista.

Varsinkin vahvat saksalaiset ammattiliitot pitävät Škodaa ja sen menestystä uhkaavana tekijänä omille työntekijöilleen. Volkswagenin ammattiliitot vaativat, että Škodan tuotantoa on siirrettävä Saksaan, missä varsinkin Passatin kysynnän notkahdettua on käyttämätöntä kapasiteettia.

Ammattiliittojen mielestä Škoda saa liikaa kilpailuetua siitä, että palkkakustannukset Tšekeissä ovat vain vajaa kolmannes Saksan vastaavista. Lisäksi Škodan pitäisi maksaa suurempia rojalteja Volkswagenin suunnittelemasta tekniikasta, kuten MQB-perusrakenteesta.

Volkswagenin on tärkeää pitää työntekijät ja heidän edusjärjestönsä tyytyväisinä. Mikäli yhtiön suunnitelma sähköautoihin siirtymisessä onnistuu tavoitteiden mukaan, Volkswagen säilyttää paikkansa Euroopan ylivoimaisesti suurimpana autonvalmistajana. Ja silloin tarvitaan motivoitunutta työvoimaa kokoamaan riittävästi autoja.