Monet kansanedustajat ja jopa Liikenneturva suhtautuvat varauksella esitykseen, jonka mukaan jopa 1 km/h ylinopeuksille voitaisiin antaa virhemaksuja, kertoo Uutissuomalainen.

Valmisteilla olevassa uudessa tieliikennelaissa ylinopeuksien puuttumiskynnyksiä aiotaan madaltaa niin, että pienille, jopa 1 km/h ylinopeuksille voitaisiin antaa virhemaksuja. Liikennevaliokunnan puheenjohtaja Ari Jalonen (ps.) korostaa lehdessä, että kyse on vasta esityksestä.’

”Se on mielivaltaa, se ei ole lainsäädäntöä. Pikku tarkka kyttääminen ärsyttää kansalaisia”, kokoomuksen kansanedustaja Markku Eestilä sanoi Uutissuomalaisen mukaan Autokerhon tilaisuudessa torstaina.

”Mitä täysjärkinen autoilija miettii, kun on ajanut suoralla tiellä ja saa rakkauskirjeen sakotustehtaalta?”

Liikenneturvan toimitusjohtaja Anna-Liisa Tarvainen puolestaan sanoo, että Liikenneturva ei esitä uuteen tieliikennelakiin yleisrajoitusten alentamista.

”Emme kannata sitä, että 80 kilometrin nopeusrajoitusalueella sakotettaisiin 81 kilometristä. Se ei tunnu oikealta.”

Liikennelääketieteen professori Timo Tervo puolestaan pitää esitystä mahdottomana yksin sitä syystä, että ulkomaisen raskaan kaluston nopeussäätimet jouduttaisiin muuttamaan.

Suurin osa onnettomuuksista johtuu aivan muista tekijöistä kuin ylinopeudesta.

20–400 euroa

Tekniikan Maailma kirjoitti taannoin uudesta liikennevirhemaksustaan osana tieliikennelain uudistuksesta kertovaa analyysiään.

Ehdotettu uusi liikennevirhemaksu olisi rikesakon kaltainen kiinteä maksu. Se vaihtelisi teon moitittavuuden mukaan 20–400 euron välillä. Esimerkiksi tyypillisistä jalankulkijoiden rikkomuksista voitaisiin määrätä 20 euron maksu. Polkupyöräilijöiden virheet tuottaisivat yleensä 40 euroa.

Ylinopeudet hinnoiteltaisiin 5 km/h:n portain aina 30 km/h:n ylityksiin saakka. Pieninkin ylitys (enintään 5 km/h) tuottaisi 70 euron virhemaksun silloin, kun nopeusrajoitus on enintään 60 km/h.

Tätä suurempien rajoitusten alueella skaala alkaisi hiukan alempaa eli 50 eurosta. Suurimmat ylitykset (21–25 km/h tai 26–30 km/h) tuottaisivat molemmilla nopeusrajoitusalueilla 300 tai 400 euron liikennevirhemaksun.

Kyseessä olisi merkittävä muutos. Se tarkoittaisi, että päiväsakkorangaistukset alkaisivat vasta 31 km/h:n ylityksistä nykyisen 21 km/h:n sijaan. Joskus jopa epähuomiossa syntyvistä 21–30 km/h:n ylityksistä selviäisi jatkossa kiinteällä 300:n tai 400 euron maksulla.