”Aina saa jännittää, kun viritetyillä mopoilla kisataan”, toteaa Niki Tuuli vain hetkeä ennen kuin kilpailua alusta asti johtaneen RSR-Teamin moposta hajoaa moottori loppua kohden. Supersport-luokan MM-sarjassa ajava Tuuli oli yksi sadasta kilpailjasta lauantain MopoGo-endurance-kilpailussa.

”Täällä on tosi kova taso, ja tosi hauskaa!”

Helsingin Moottoripyöräkerho on järjestänyt Tattarisuon kartingradalla vuodesta 2005 mopoendurance-kilpailut. Kilpailu ajetaan kolmen tai neljän hengen joukkueessa, ja jokaisen kuskin on osallistuttava kilpailuun. 

Startti on samanlainen kuin vanhoissa Le Mans -kilpailuissa, jossa kuljettajat juoksevat radan poikki mopoilleen, minkä jälkeen ajetaan kuusi tuntia reilun kilometrin mittaisella radalla. Kisan voittaa eniten kierroksia kuuden tunnin kilpailun aikana ajanut joukkue.

”Täällä ei ajeta yhdessa letkassa”, kertoo Team Vikkulan Pertti Lasala. ”Näissä pitkissä kisoissa pääsee paljon ohittelemaan. Siksi tämä on parasta.”

MopoGP:ssä oli käytössä vanha Le Mans -lähtö.

Kilpailuun hyväksytään Suomen tieliikennerekisteriin hyväksytty ja tieliikennekäyttöön tarkoitettu mopo. Luokkia on kaksi: viritysten suhteen rajoitetumpi Sportti, ja vapaampi Proto-luokka.

Tieliikennekäyttöisessä kunnossa mopot eivät suinkaan ole. Hevosvoimia mopoissa on 12 ja 15 välillä ja radan pääsuoralla vauhtia kertyy yli 90 km/h. ”Kovat sakot tulisi, jos näillä teillä ajaisi” toteaa Gulf Kauvatsan Matti Reponen.

”Suurin huolenaihe on, että kestääkö kone. 55 kuutiota on se rajattu tilavuus ja sitä mopoo pitää virittää sen mukaan”, kertoo Lasala.

”Kun viritetään huippuunsa, niin ei kone kestä koko kisaa. Sen on tasapainoilua huipputehon ja moottoriluonteen välillä. Ja tärkeää pitää huolta siitä, että on mukava ajaa, kun useamman tunnin tulee istuttua mopon päällä.”

Proto-sarjan voittanut Team Vikkulla ja naapurin vanha Suzuki (vasemmalta: Pasi Puhakka, Jyrki Mäki, Kimmo Kalliojärvi, Pertti Lasala)

”Me vaihdettiin sähköt ja sylinterit. Pudotettiin tehoja yhdellä hevosvoimalla, kun ei oltu varmoja, kestäisikö koko kisaa”, sanoo Starbike Racing Teamin Valtteri Hannilla.

Helsingin MopoGP on ollut vuodesta toiseen suosittu tapahtuma. Lauantaina radalla oli 29 mopoa. Kisa houkuttelee kaiken ikäisiä kuskeja: Lauantaina nuorin osallistuja oli 16 vuotta, vanhin 65.

Kilpailun johtaja Timo Tuuliniemi tietää kisan suosion syyt: ”Kalusto ei hirveästi maksa, parilla tonnilla saa kilpailukykyisen mopon aikaiseksi. Mopolla ajaminen on myös oma taitolajinsa, ja näin mutkikkaalla radalla ajotaito korostuu. Ja se tiimihenki mikä siitä tulee, kun yhdessä koneita viilataan ja ajetaan.”

StarBike Racing Teaming Heikki Hoviniemi korostaa tiimihenkeä: “Meidän tiimin oli paljon halukkaita, ja valittiin kuskit sen mukaan ketkä sopii parhaiten porukkaan. Tärkeintä täällä on hauskanpito ja hyvä henki. Vaikka kilpailu on kovaa, niin täällä autetaan toisia tarvittaessa, eikä jokaisesta mutkasta taistella niin kovaa että syntysi vaaratinlanteita. Eikä tämmönen kisa yhteen mutkaan ratkea.”

Lauantain Sportti-kisan voitti Niki Tuulen Team Povr1 ja Proto-sarjan Team Vikkulla.

”Minä sain meidän Suzuki PV:n aikoinaan naapurilta lahjaksi, ja ollaan siitä asti sitä kehitetty”,  kertoo Team Vikkullan Kimmo Kalliojärvi.

”Viime yönä saatiin valmiiksi kisaa varten.”