Huomenna 28.6. ilmestyvässä Tekniikan Maailman numerossa 13/2017 julkaistaan 800–1 200-kuutioisten allroad-moottoripyörien eli ”seikkailupyörien” vertailu. Mukana vertailuryhmässä ovat seuraavat mallit:

  • BMW R 1200 GS Rallye
  • Ducati Multistrada 950
  • Honda CRF 1000L Africa Twin DCT
  • Kawasaki Versys 1000
  • KTM Adventure 1090 R
  • Triumph Tiger 800 XCA

Vaikka pyörät saivat testiryhmältä paljon ja monenlaista kiitosta, hyvää sanottavaa ei löytynyt yhdeltä osa-alueelta: valoista.

Ilmeisesti valmistajat ajattelevat, että moottoripyörillä ei ajeta pimeällä. Kyllä ajetaan – erityisesti näillä seikkailupyörillä.

Hyvälle lähivalolle ominainen epäsymmetrisyys on jäämässä moottoripyöristä pois. Vertailussa oikealle pientareelle kohdistuvaa ”hirvipiikkiä” ei ole yhdessäkään, ei edes tupla-H4-valoisessa Triumphissa, eikä kahdella H11-heijastimella toteutetussa Ducatissa.

Syy tähän ovat kustannukset. Valmistajat tekevät ajovalon, joka kelpaa sellaisenaan vasemman- ja oikeanpuoleiseen liikenteeseen, turvallisuuden kustannuksella.

Symmetrisyys ei kuitenkaan ole suurin ongelma, vaan se on yksinkertaisesti valotehon puute.

Lediajovalot yleistyvät myös moottoripyörissä samoin kuin huomiovalot sekä täysjarrutuksesta muuta liikennettä varoittava jarruvalon vilkkuminen. Mutta yksi asia ei muutu – ei ainakaan parempaan suuntaan! Ja se on valoteho.

Surkeaa valotehoa voi näköjään vielä reilusti heikentää, kun oikein yrittää.

Karmein esimerkki tästä on Kawasaki, jonka arvosana on nyt viitonen, kun viiden vuoden takaisessa vertailussamme (TM 11/12) valot olivat seiskan arvoiset. Lähivalossa on edelleen leveyttä, mutta kantama on ryhmän lyhin. Kaukovalo on merkittävästi aikaisempaa kapeampi, ja kantama on viidenneksen lyhyempi. Molemmissa käytetään H7-polttimoita.

Ledeillä luulisi saavan hyvät valot. BMW:ssä ja Hondassa on täyslediajovalot, joiden lähivalokeilassa on leveyttä, mutta kantama on tekniikasta huolimatta lyhyt.

BMW:n valomuotoilu on jo pitkään ollut muista poikkeavaa. Nyt kaksiosaisen lähivaloheijastimen vieressä on kaukovalolle kaksi pientä ledilinssiä, joiden keila on Hondan heijastinkaukovalon kanssa ryhmän paras, mutta se ei ole suinkaan riittävä turvalliseen pimeäajoon.

Kaukovalolle Ducatissa on myös kaksi H11-heijastinta, mutta jostain kumman syystä pitkillä ajettaessa lähivalot ovat pimeänä. Ei kai kaikkien neljän polttimon yhtäaikainen palaminen voi ainakaan sähkön riittävyydestä olla kiinni? Nyt tielle tulee ryhmän kapein ja lyhin kaukovalokeila.

Loppuarvostelu TM 13/2017 Valot
BMW 6
Ducati 5
Honda 6
Kawasaki 5
KTM 5
Triumph 7

Kaiken kaikkiaan nykypäivän moottoripyörissä on melkein poikkeuksetta luokattoman huonot ajovalot. Ilmeisesti valmistajat ajattelevat, että moottoripyörillä ei ajeta pimeällä. Kyllä ajetaan – erityisesti näillä seikkailupyörillä. Koska ryhmän valoarvosanat olivat viitosen ja seiskan arvosanan välillä, suosittelemme ennen reissuun lähtemistä asentamaan lisää valoa pyörien keuloille.

Lue 800–1 200-kuutioisten allroad-moottoripyörien vertailu kokonaisuudessaan Tekniikan Maailman numerosta 13/2017 (ilm. 28.6.2017)!