Tuotetestauksessa on aina riski vilpille tai sen yritykselle, ja Tekniikan Maailma on aina ollut tietoinen siitä. Se koskee kaikkea testitoimintaa, jossa valmistaja, maahantuoja tai myyjä lähettää tuotteet testiin. Erityisesti renkaissa mahdollisuus vilpille on ilmeinen, sillä kaikki suurimmat rengasvalmistajat kykenevät räätälöimään testejä varten renkaita, joissa tiettyjä ominaisuuksia on painotettu, mutta jotka näyttävät aivan samoilta kuin ”kaupparenkaat”.

Tämän vuoksi Tekniikan Maailman testeihin renkaat hankitaan ensisijaisesti rengasliikkeistä tai verkkokaupoista. Käytännön syistä se ei kuitenkaan aina ole mahdollista, sillä esimerkiksi syksyllä julkaistava talvirengastesti on pakko tehdä maaliskuussa, jolloin kaikkia uutuusmalleja ei ole saatavissa. Näissä tapauksissa renkaat pyydetään valmistajilta. Testin kärkirenkaiden sekä vähänkään epäilyttävien tulosten tapauksissa kokeet uusitaan jälkeenpäin kaupasta hankituilla renkailla, ja jos eroja löytyy, asia selvitetään. Muutamien prosenttien erot suorituskyvyssä ovat normaaleja, keleistä tai tuotannon toleransseista johtuvia. Suuremmat erot sen sijaan vaativat lisätestausta.

Renkaat järjestykseen

Rengastestauksessa tulosten varmistaminen on erityisen haasteellista. Toisin kuin monen muun tuotteen testauksessa, renkaiden testauksessa ei ole juuri absoluuttisia tuloksia. Renkaan jarrutusmatka voi erilaisista sääolosuhteista riippuen olla tänään 35 metriä, mutta huomenna 40 metriä, samalla autolla ja samoin menetelmin mitattuna. Rengastesteissä kyse on vain renkaiden keskinäisestä vertailusta ja laittamisesta paremmuusjärjestykseen. Tulosten varmistamiseksi on aina tehtävä suurempi koesarja, jossa voidaan todeta, säilyykö renkaiden keskinäinen järjestys.

Asiaa vaikeuttaa vielä se, että keliolosuhteilla on vaikutus paitsi absoluuttiseen tulokseen, myös renkaiden keskinäiseen järjestykseen, erityisesti talvirenkaita testattaessa. Rengas A voi olla parempi kuin B tietyssä kelissä, mutta toisissa olosuhteissa järjestys voi olla toinen. Siksi kokeet on tehtävä useampaan kertaan eri keleissä ja käytettävä tulosten keskiarvoa.

Tekniikan Maailman rengastestit tekee Test World Oy, joka on alun perin TM:n rengastestauksen pohjalta syntynyt itsenäinen ja puolueeton testausyritys. Yritys on ISO 17025 -akkreditoitu ja se tekee testausta lukuisille eri asiakkaille, autoalan lehdet mukaan lukien. Testaustoiminnassa noudatetaan standardoituja menetelmiä ja laatujärjestelmää tulosten luotettavuuden varmistamiseksi. Yritys on rakentanut Ivaloon myös rengastestihalleja, joissa testejä voidaan tehdä aina vakioiduissa olosuhteissa, olipa ulkona mikä sää tai vuodenaika hyvänsä. Näin talvirengastestien tuloksia voidaan varmistaa vaikkapa heinäkuussa.

Pienillä eroilla

Lehtitesteissä tapahtuu harvoin yllätyksiä. Olisi todella outoa, jos pieni ja tuntematon valmistaja hyppäisi yhtäkkiä testivoittajaksi. Test World näkee toiminnassaan jatkuvasti samoja tuotteita, ja jo ennen varsinaisen lehtitestin mittausten tekemistä lopputuloksista on jo jonkinlainen aavistus. On helppo havaita, jos testeissä tulee odottamattomia tuloksia, jolloin niihin voidaan puuttua välittömästi. Esimerkiksi Nokian Hakkapeliitta 8 -rengasta on Test Worldissa testattu vähintään 50 kertaa muissakin kuin Tekniikan Maailman testeissä.

Uutinen rengastesteissä huijaamisesta ei siis ollut yllätys, ja itse asiassa vuonna 2005 Continentaliin kohdistettiin vahva huijausepäily. Tyypillisesti testeissä parhaiten menestyneiden renkaiden väliset erot ovat hyvin pieniä, mutta vain testivoittaja muistetaan. Tämä lienee valmistajan motiivina testiin lähetettävien renkaiden paranteluun. Kannattaa kuitenkin muistaa, että hyvin pienin arvosanaeroin testin kärkeen sijoittuneet renkaat ovat erittäin hyviä, ja niiden keskinäinen järjestys saattaa olosuhteista riippuen jopa vaihtua. Viimeiseksi jäänyt rengas ei kuitenkaan voi nousta voittoon, muuttuivatpa olosuhteet miten paljon hyvänsä.